Wat gebeurt er als 1 van de astronauten komt te overlijden? Hoe bewaren zij dan zijn lichaam, of gaat er dan een extra raket eerder naar de aarde?

Wij vroegen ons af wat er gebeurt als er onverhoopt een van de kosmonauten komt te overlijden, bewaren zij dan zijn lichaam in het ruimtestation, wordt het teruggestuurd naar aarde?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Ook daar is aan gedacht. Er is een medische ruimte met een opbergruimte om het stoffelijk overschot te bewaren tot de volgende terugreis van de Soyuz, waarna het lichaam op aarde begraven wordt.
De kans dat dit zich voordoet is uiterst klein, alleen supergezonde mensen komen in aanmerking voor dienst in de ruimte.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Supergezond is geen garantie om niet ter plekke te kunnen overlijden. Sterker nog, deze mensen staan onder zon druk en krachten dat dat gezonde deel teniet kan doen.
escape
12 jaar geleden
Wat voor mijn stelling pleit, is dat dit zich nog niet heeft voorgedaan. Er is wel eens een astronaut flink ziek geworden: Fred Haise kreeg tijdens de rampzalige Apollo 13 missie een urineweginfectie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoorde, in het interview met André Kuijpers, dat er twee shuttles zijn waarmee ze ten alle tijden alle 6 terug naar aarde kunnen worden gebracht, zoals wanneer er in het station een ramp gebeurt.
Ik ga ervan uit dat wanneer er een astronaut overlijdt dat dezelfde maatregelen worden genomen als wanneer er eentje ernstig ziek wordt en niet in de ruimte behandeld kan worden of daar te veel gevaar loopt. Deze kan binnen een uur terug op aarde zijn afhankelijk van waar ze zich in de baan bevinden.
escape
12 jaar geleden
Nee, Dounja, dat is niet waarschijnlijk. Als er eentje onverhoopt komt te overlijden is er verder niets dringends aan. Je hebt geen idee wat voor voeten een extra Soyuz-vlucht in de aarde heeft en wat dat kost. De familie moet denk ik dan maar wachten op een uitgestelde begrafenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk gaat het lijk dan dus gewoon mee in een zak op een zitplaats, naast anderen, op een regulier geplande vlucht naar beneden :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buiten het ISS lijkt me beter,en dan aan een lijn.