Het zonnestelsel ontstond ongeveer 5 miljard jaar geleden.
Aangezien alle planeten vrijwel gelijk zijn ontstaan zijn ze dus allemaal ongeveer even oud. 5 miljard jaar dus ongeveer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste websites (waaronder NASA) noemen een leeftijd van ca. 4.6 miljard jaar (NB de 'min' is niet van mij...).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alsof die 0,4 nog uitmaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alsof 400.000.000 jaar niks uitmaakt.
De Aarde is ongeveer 4,8 miljard geleden ontstaan ...hetzelfde geldt voor de andere planeten in ons Zonnestelsel .
De samenstelling , de baan en de grootte zijn in de loop van de geschiedenis veel veranderd.
voorbeeldjes : Mercurius is zijn mantel kwijt .
De baan van Uranus en Neptunus is geswitcht. Onze Maan is waarschijnlijk onstaan door een botsing met een andere planeet , in de tijd dat de Aarde nog halfvloeiend was (Theïa).....

Sommige brokstukken zijn door uiteenliggende redenen uiteindelijk niet tot een planeet versmolten (asteroidengordel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ons zonnestelsel is ca 4.5 miljard jaar oud.
Natuurlijk zal de zon als eerste gaan branden en al het materiaal vlak bij de zon na zich toe trekken. Grote stukken puin verder van de zon vandaan gaan banen trekken en vegen op hun beurd in de nabijheid van haar pad het puin bij elkaar tot het vormen van planeten. Maar je kunt er van uit gaan dat de planeten ca 4 miljard jaar oud zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De geboorte van planeten is een langdurig proces (er gaan vele miljoenen jaren overheen), dus een exacte leeftijd is niet aan te wijzen.
Het op wikipedia genoemde 4.540.000.000 jaar (± 1%) voor de leeftijd van de aarde is dus een beetje uit zijn verband gerukt. De andere planeten zijn ongeveer even oud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden zijn niet geheel correct, men weet dat in het begin van ons zonnestelsel (het ontstaan) er ca. 20 planeten zijn geweest wat er over is zijn de planeten die de "strijd" hebben overleefd. Het zijn dan ook vaak samensmeltingen van verschillende planeet en ander ruimte puin. Net zo als de aarde die ook een botsing heeft gehad met een planeet, waardoor bijvoorbeeld onze maan is ontstaan. Het is dus zeer goed mogelijk dat er relatief grote verschillen zitten van geboorte van planeten. Daarnaast hoe bepaal je de leeftijd in welk stadium noem je een planeet een planeet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jupiter is de oudste