Wanneer is een zwart gat verzadigt?

Een zwart gat stopt op een bepaalt moment met het aantrekken van materie en stoot deze dan zelfs af.
Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je stelling is onjuist.

Een zwart gat stopt NIET met het aantrekken van materie. Een zwart gat zal altijd materie blijven aantrekken.

Er zijn wel drie effecten die optreden die hier van belang zijn.

Het eerste effect is dat het mogelijk is, dat een zwart gat zijn omgeving heeft "leeggezogen". Het zwarte gat zou dan nog wel materie "willen" aantrekken, maar er is domweg niets meer in de buurt om nog te verorberen.

Het tweede effect is dat materie meestal niet in een rechte lijn van ver weg naar het zwarte gat valt. De materie zal zich verzamelen in een schijf rond het zwarte gat. In die schijf zal de materie rondjes rond het zwarte gat draaien. Geleidelijk verliest de materie hoogte; ze komt dus steeds dichter bij het zwarte gat, tot ze wordt verorberd.

Althans, dit geldt voor het grootste deel van de ingevangen materie. Een klein deel wordt in twee stralen weggespoten, vanaf de polen van het zwarte gat.

Het derde effect is dat elk zwart gat heeeeeel langzaam verdampt. Dat gebeurt zowel bij "hongerende" zwarte gaten, die hun omgeving hebben leeggezogen en dus niets meer opzuigen, alsook bij zwarte gaten die nog materie aan het opvreten zijn.

Maar goed, alles bij elkaar genomen komt het erop neer dat een zwart gat *altijd* materie zal blijven opzuigen - mits er materie in de buurt is, natuurlijk. Als er niets meer over is, kan het zwarte gat ook niets meer opzuigen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
In werkelijkheid is het een tikje ingewikkelder. De straling blaast inderdaad materie weg. Maar hele sterren zijn nogal lastig weg te blazen - die kunnen dus toch nog worden verzwolgen. Voor zover het zwarte gat er toch in slaagt zijn omgeving schoon te blazen, komt het inderdaad zonder 'eten' te zitten. Het blijft dan zoals het is. Maar: zodra die situatie is bereikt, wordt er geen materie meer verzwolgen, en wordt er dus ook geen straling meer geproduceerd. Materie van verder weg kan dan weer gewoon richting het zwarte gat bewegen. In het begin gewoon vanwege de natuurlijke beweging (alle sterren en andere objecten bewegen door de ruimte); later, wanneer ze toevallig in de buurt van het zwarte gat komen, door de aantrekkingskracht van het zwarte gat. Dan begint een nieuwe cyclus: er wordt materie opgezogen, dat zorgt voor straling, en die blaast de omgeving weer schoon.