Hoe komt het dat er ,s avonds sterren aan de hemel verschijnen?

Heeft een ster inderdaad vijf puntjes.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Er zijn miljarden zonnen. Eén daarvan staat heel dichtbij - die noemen wij de zon.

De rest staat zo ver weg, dat ze veel, veel, veel zwakker zijn.

Overdag, wanneer onze zon zichtbaar is, zien we al die andere zonnen niet omdat die ene zon veel te fel is.

's Nachts zien we die felle zon niet. Dan kunnen we die andere, verre en daardoor zwakkere, zonnen wél zien. Dat noemen wij dan de sterren.

Een ster heeft geen punten. Een ster is een bolletje, net als de zon (maar dan veel kleiner omdat een ster zoveel verder weg staat).

Maar de lucht trilt. Daardoor lijkt de ster ook te trillen en te flikkeren.

In tekeningen geven we dat weer met punten, vaak vijf.

Maar kijk vannacht, als het dan tenminste weer onbewolkt is, maar eens omhoog. Je zult zien dat de sterren wel trillen en flikkeren, maar geen punten hebben.

Toegevoegd na 2 dagen:
Zie Bron: hier is een plaats waar "The atmosphere [...] is so still that the stars have lost their twinkle because there is no turbulence in the atmosphere to distort the starlight."
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie uitleg +1
Cryofiel
14 jaar geleden
@Guidance, inderdaad, er zijn andere zonnen (die wij dus sterren noemen) die honderden keren zo fel zijn als onze zon. Met zwakker bedoel ik: gezien vanuit ons gezichtspunt. Zoals je wel een boek zou kunnen lezen bij de gloeilamp van 40 W in je eigen schemerlamp, maar niet bij de gloeilamp van 100 W van de overburen. Vanuit jouw gezichtspunt is die lamp van 100 W zwakker dan de lamp van 40 W.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deze uitleg is misschien wel 'mooi', maar op zijn minst bedenkelijk. Om herhaling te vermijden kan ik verwijzen naar mijn antwoord. Wie die uitleg gelezen heeft, zal meteen ook het volgende begrijpen:
Dat een ster flikkert, kan wel iets te maken hebben met 'trillende lucht', maar het is op zijn minst bedenkelijk: een zon of een maan of venus 'flikkert' helemaal niet en wordt toch door diezelfde lucht bekeken.
Of de lucht iets bijdraagt aan het flikkeren van een ster bijdraagt wil ik dan nog in het midden laten, maar het is amper nog een verklaring dat ditzelfde geflikker ook buiten onze dampkring nog altijd aanwezig is, waar helemaal geen lucht meer is.
Wie onder ogen ziet dat als wij 's nachts naar boven kijkt en 'ster' zegt, dat dat ding eigenlijk een verzameling is van honderden/duizenden zonnestelsels, begrijpt meteen ook waarom ze de neiging hebben tot 'flikkeren': de interactie tussen deze honderden sterren en planeten blokkeert de ene moment meer licht dan de andere moment en in werkelijkheid is het nog complexer dan dit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Venus flikkert ook - ga maar kijken. De maan en de zon flikkeren niet - daarvoor zijn ze te groot (gezien vanaf de aarde). De lucht is de enige oorzaak van het flikkeren van de sterren. Juist daarom draait de Hubble in een baan om de aarde - waarom zouden ze er anders die enorme lanceerkosten aan hebben gespendeerd? Op de aarde heb je last van het geflikker vanwege de atmosfeer, de Hubble ziet bewegingsloze puntjes of stelsels, zonder enig geflikker. Ook op de maan is geen geflikker zichtbaar. Jouw verklaring voor het flikkeren is volstrekt verkeerd. De sterren in een sterrenstelsel zijn voor het blote oog niet van elkaar te onderscheiden. Ze kunnen daardoor ook niet flikkeren, althans niet om die reden. Verder bewegen de sterren zich rond de kern van hun stelsel met een snelheid die zo "laag" is, dat ze tientallen miljoenen jaren nodig hebben voor één rondje. Het flikkeren gebeurt een paar keer per seconde. Zelfs voor een planeet die rond zijn ster draait is dat veel te snel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze man heeft absoluut gelijk. Mijn uitleg slaat nergens op (dit is gemeend, niet ironisch).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeer goede en duidelijke uitleg.

Andere antwoorden (4)

ze staan altijd aan de hemel, maar omdat voor ons de zon zoveel feller schijnt overdag, zie je ze niet, en lijkt het alsof ze pas bij donker tevoorschijn komen.
een ster is een hemellichaam, en is min of meer rond.
14 jaar geleden
De sterren verchijnen niet s'nachts. Ze zijn er namelijk altijd. Je kunt ze overdag alleen niet zien omdat het zonlicht dan te fel is (de zon is trouwens ook een ster!)

Bedenk maar eens dat je het schijnsel van een zaklamp ook niet ziet overdag.

Een ster heeft niet vijf puntjes zoals op veel tekeningen vaak het geval is. Een ster is een soort bol. De lichtstralen die je soms ziet lijken op puntjes.

Dat de ene ster helderder is dan de andere komt omdat de ene groter is dan de ander of dichterbij de aarde staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het licht van de zon met zijn strooilicht is zoveel sterker dan het frêle sterrenlicht dat het volkomen overstraalt wordt...

Kijk maar eens als de zon ondergaat, hoe de sterren zichtbaar worden... Eerst wordt de maan zichtbaar, als die al niet zichtbaar was, want de maan wordt niet overstraald... Dan worden de planeten zichtbaar van oost naar west... En vervolgens de sterren één voor één... Hoe lichtkrachtiger een ster is hoe sneller hij kan doorbreken...

Maar de sterren staan er ook overdag, alleen zie je ze niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De sterren zijn rond. Maar als je door je wimpers kijkt, worden het sterretjes.

Die kan je ook fotograferen met een kleine diafragma:
http://farm1.static.flickr.com/131/338515851_12ebb0652a.jpg