We zagen zojuist iets door de lucht vliegen,'t flitste meerdere kleuren en leek ver weg,als 'n sateliet? Wat zou dan kunnen zijn? Het vloog snel.

't vloog sneller als 'n sateliet,van 't westen naar 't oosten..heeft iemand 't ook gezien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vliegtuig :)

Het beste antwoord

Hmmm, even denken.

Sneller dan een gewone satelliet, schrijf je. Een satelliet die in een *lage* baan zit, trekt in ongeveer tien minuten van horizon naar horizon (als hij redelijk recht boven je hoofd overkomt). Maar je stelde je vraag om 00:06, en rond dat tijdstip kun je geen lage satellieten meer zien - althans niet begin oktober. Die lage satellieten zitten dan namelijk ook al in de schaduw van de aarde, en worden dus niet meer door de zon beschenen.

Satellieten in een *hogere* baan worden, ook begin oktober, nog wél door de zon beschenen. Maar hoe hoger de baan van de satelliet, hoe langzamer de satelliet zich beweegt - dus dat kan het ook niet zijn.

Een vliegtuig zou eventueel nog wel kunnen - soms hoor je ze niet.

Vuurwerk is mogelijk, maar lijkt me niet zo waarschijnlijk.

Een andere mogelijkheid is dat je een vallende ster (meteoor) hebt gezien. Sommige zijn niet een simpele streep, maar een vurig puntje dat feller en minder fel wordt, en dat zelfs kan opsplitsen in meerdere vuurpuntjes wanneer de meteoor uit elkaar valt.

Dat geldt vooral voor de wat grotere meteoren.

Het laatste wat me te binnen valt, is dat het een aardscheerder zou kunnen zijn. Dat is een meteoor die niet geheel verbrandt in de atmosfeer, en ook niet op aarde neerstort, maar die als het ware de hogere lagen van de atmosfeer schampt, om daarna weer verder te vliegen, de ruimte in.

Gedurende zijn tocht door de atmosfeer gloeit zo'n aardscheerder op, breekt wellicht zelfs in stukken, waarna hij uitdooft als hij de atmosfeer weer verlaat.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De satelliet gaat niet langzamer alleen de afstand die die moet afleggen is groter, zou die langzamer gaan is het risico groot dat die terug naar de aarde valt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik bedoelde de schijnbare snelheid voor de waarnemer. Een lage satelliet heeft negen minuten nodig om van horizon naar horizon te gaan. Een hoge satelliet heeft daar meer tijd voor nodig. Een satelliet op 36000 km heeft er zelfs oneindig veel tijd voor nodig, want die satelliet staat stil voor de waarnemer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt geheel, is ook geen - viel mij alleen op overigens zijn er ook op hoge hoogte satellieten die sneller zweven dan normaal echter die zijn over het algemeen militair.
Cryofiel
12 jaar geleden
Overigens is de absolute snelheid, dus uitgedrukt in km/u, van lage satellieten hoger dan de snelheid van hoge satellieten. Hoe lager de satelliet draait, hoe sneller hij moet gaan om in zijn baan te blijven. Lage satellieten gaan dus op twee manieren sneller: zowel voor de waarnemer (hoeveel minuten nodig zijn om van horizon naar horizon te gaan) als uitgedrukt in km/u. -- Satellieten die sneller vliegen dan normaal moeten ofwel in een elliptische baan zitten, ofwel aandrijving hebben. Militaire satellieten hebben aandrijving om ze in de juiste baan te kunnen krijgen, afhankelijk van waar de belangstelling van de generaals naar uitgaat - maar die aandrijving staat meestal uit. Een satelliet heeft namelijk maar voor enkele uren brandstof bij zich.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of voor vele jaren, maar ik zeg niet dat je ongelijk hebt. Maar weet we; dat er daar meer rondzweeft dan de gemiddelde denkt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep. Maar je kunt uitrekenen hoeveel massa er met een raket omhoog kan worden gebracht. Dat geeft een bovengrens aan het aantal kilo's brandstof. Overigens kan "enkele uren brandstof" voldoende zijn voor vele jaren. Het betekent alleen, dat je in bijvoorbeeld vijf jaar je motor in totaal maximaal een aantal uur kunt aanzetten.

Andere antwoorden (9)

Ruimteafval
mischien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een UFO: een unidentified flying object. Hoeft niet perse buitenaards te zijn hoor, gewoon een vliegend object waarvan jij niet kan verklaren wat het geweest kan zijn. Misschien was het wel een vliegtuig, iets militairs, kan ook een helicopter geweest zijn...of misschien een chinese ballon....lastig te zeggen! Persoonlijk zou ik denken aan een heli. Je kunt eventueel checken of de Life Liner van het Mobiel Medisch Team een melding heeft gehad bij jou in de buurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,'t was echt ver weg,die lichtflitsjes waren echt niet groter als de gemiddelde ster aan de hemel..en idd,dat hoeft geen ruimte schip te zijn,ik wou 't al 'n ufo noemen maar daar geloof ik niet zo in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Else dat is bijna onmogelijk om te verklaren met het blote oog toch;)
ik dacht dat ik overlaatst iets gehoort had over een sateliet die terug naar de aarde zou komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vwas al enkele dagen terug .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was enkele dagen terug .
Misschien zag je wel gewoon vuurwerk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar ik aan denk is een meteoriet of ook wel een vallende ster die onze atmosfeer bereikte en daardoor overhit raakte en verbrandde. Kheb dat ook wel vaker gezien en dat kan erg indrukwekkend zijn :) ik heb ook iets gehoord over de komeet elenin die de aarde nadert. In het bericht stond dat het er op leek dat deze uitelkaar aan het vallen was aangezien hij minder verlicht leek te zijn.. maargoed ik denk bij Jou bericht meer aan iets als een vallende ster :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het niet gezien het kan ook een vliegtuig zijn.
Ps: woon je misschien dichtbij een vliegveld of vliegbasis dan heb jegelijk je antwoord (nouja bijna dan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou een Thais lampion kunnen zijn geweest. Een soort kleine heteluchtballon van papier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal waarschijnlijk een meteoriet zijn geweest die verbrandde toen het onze atmosfeer binnendrong. De kleuren komen dan waarschijnlijk van bepaalde stoffen in de meteoriet. Vuurwerk komt bijvoorbeeld ook aan zijn kleur en effecten door stoffen als magnesium, wat fel wit licht geeft, of fosfor, wat een groenige kleur heeft geloof ik, ik ben geen expert, maar veel van dat soort stoffen komen ook wel ergens in de ruimte voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon een vliegtuig