Draait de aarde (zelf) om z'n eigen (noord-zuid) as of om het gemeenschappelijke zwaartepunt?

Ik begrijp dat de aarde met de maan, samen, om het gemeenschappelijk zwaartepunt draait. Dit bedoel ik niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

1) In het model dat we hanteren draait de aarde in 23 uur en 56 minuten een keer om zijn as.
2) En een maal per jaar om de zon. Nu ja, het gemeenschappelijk zwaartepunt dan.

ad 1) Elke dag lijken wij 4 minuten later rondgedraaid te zijn. In een jaar is dat precies een dag. Ofwel een omwenteling.
ad 2) Dat is nu de omwenteling die we om de zon maken.

Alles dan gedacht vanuit dit model.

Toegevoegd na 2 dagen:
Dus in dit model:
1) draait de aarde om de aardas.
2) draait de aarde om een gemeenschappelijke zwaarte punt.

Door deze beide bewegingen tegelijkertijd ervaren wij dat een etmaal 24 uur duurt.
Als de aarde niet om zijn aardas draaide zou een etmaal een jaar duren.
Als de aarde niet om het gemeenschappelijk zwaartepunt met de zon draaide zou een etmaal 23 uur en 56 minuten duren.

Toegevoegd na 2 dagen:
Iets meer over de aardas van wikipedia gehaald:
De aardas is de as waarom de aarde dagelijks draait. Omdat de aarde steeds een andere zijde naar de zon keert ontstaan dag en nacht. De aardas loopt door het zwaartepunt van de aarde.

De punten waar de aardas door het aardoppervlak gaat heten de geografische noordpool en de zuidpool.

De magnetische noord- en zuidpool liggen ergens anders; zij hebben geen direct verband met de aardas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De aarde draait om z'n eigen as en deze schommelt door de invloed van de maan (zomer-winter-effect).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dezelfde vraag maar anders verwoord: door welke 3 punten gaat de as waarom de aarde per dag draait. Het eerste punt is waar de as de aarde ingaat, dan het punt waar deze het evenaar-vlak doorgaat en het derde punt waar het de aarde uitgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Luigi: ik had wat te snel 2 effecten samengevoegd (zie reactie onder bastanovum).
Het is maar goed dat de schommeling van de aarde niet de afstand tussen steenbok- en kreeftkeerkring beslaat!!
Dan immer zouden noord- en zuidpool ENORM verplaatsen.
Naast dat het (langzaam) on het gemeenschappelijk zwaartepunt tussen maan en aarde. draait, "tolt" de aarde ook nog om zijn eigen draaias, het is daarom lastig aan te geven waar exact de noord- en zuidpool op dat moment liggen, ware er geen GPS.
Dus tov van de zon hebben we een schuine draaias
(geeft het zomer winter effect) en tolt de aarde om zijn draaias.
Dus de aarde draait om de zon, de aarde en de maan draaien om elkaar heen en de aarde tolt om zijn eigen as met een veel kleinere variatie, die als ik het goed heb, enige tientallen KM bedraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beide. Iedere dag draait de Aarde een keertje om z'n noord-zuid as en ondertussen draaien Maan en Aarde iedere maand een keertje om elkaar heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dezelfde vraag maar anders verwoord: door welke 3 punten gaat de as waarom de aarde per dag draait. Het eerste punt is waar de as de aarde ingaat, dan het punt waar deze het evenaar-vlak doorgaat en het derde punt waar het de aarde uitgaat.