De gangbare theorie is dat de Maan is ontstaan doordat de Aarde botste met Theia, een planeet van ongeveer de grootte van Mars. De impact zou dusdanige energie hebben opgewekt, dat door de hitte zowel de Aarde als deze planeet bijna onmiddellijk in gesmolten toestand overgingen. Theia zou hierbij volledig vernietigd zijn en versmolten met de aardmaterie, waarvan een dikke brok vloeibare lava door de kinetische energie zou weggeslingerd zijn te midden van een spiraalstaart van dergelijke vloeibare massa (mogelijk is dit de oorsprong van de planetoïdengordel voorbij Mars). Die coagulerende enorme brok vloeibare materie trok samen als een gigantische druppel, die nog meer van de omringende spiraalmassa tot zich nam en geleidelijk stolde tot de vorm van de Maan. Deze theorie vindt bevestiging in de samenstelling van de gesteenten op de Maan, die ongeveer dezelfde is als die van de aardkorst. Volgens nader onderzoek aan isotopen in deze gesteenten (die teruggebracht waren door verschillende Apollo-vluchten) gebeurde dit 4,527 miljard jaar geleden, dus slechts dertig tot vijftig miljoen jaar na het ontstaan van het Zonnestelsel, en nog lang voor er oceanen waren op Aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bovenstaand antwoord heeft bijna geen aanvulling nodig, maar ik dacht een filmpje is misschien wel zo leuk om even te kijken.

De zwaartekracht van de aarde had trouwens veel invloed op de vorming van de maan.
Zonder zwaartekracht was het puin van de botsing verder het zonnestelsel ingeslingerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In deze Android app vind je hele mooie info hierover: https://market.android.com/details?id=com.nibiru&feature=search_result
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op dag 4 had God een creatieve bui en maakte hij zon,maan en sterren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus 1, de maan is ook geschapen door God.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag was alleen HOE de maan is ontstaan. Hierop wordt geen antwoord gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verdorie je hebt gelijk..