Wat waren die lichtpuntjes in de hemel?

Ik zat zojuist op het dak naar de hemel aan het kijken, zag ik een wit puntje steeds feller worden, en daarna weer steeds donkerder, en 1 minuut later was in precies dezelfde baan weer een lichtpuntje te zien.
Ik weet heel zeker dat het geen vliegtuig, dus dan ga ik ervan uit dat het een satelliet is.. Wat voor satellieten kunnen het geweest zijn dat ze precies dezelfde baan afleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Gps,
Zover ik bij aardrijkskunde heb geleerd =)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kunnen er zoveel zijn, al denk ik al snel aan een van de 64 Iridium satellieten. Thuraya, inmarsat en GPS hangen Geo-stationair. Dus die kunnen het niet zijn. Het zijn satellieten die rondjes om de aarde draaien.

Er draaien er zoveel meer rond de aarde, daar zou weinig zinnigs over te zeggen zijn...

Toegevoegd na 7 minuten:
Correctie, de GPS sats zijn btw niet stationair, maar draaien in 12 uur een rondje om de aarde. Gaan dus te langzaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij bedoelt denk ik sattelieten die o.a. GPS navigatie mogelijk maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn vaak meerdere satellieten in dezelfde baan dan lijkt het of ze snel draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb gelukkig geen veel te dure Tommie ;-)
Twee stipjes die in dezelfde baan vliegen, met slechts één minuut ertussen - dat zijn in ieder geval geen satellieten. Satellieten kunnen eventueel wel in dezelfde baan zitten, maar dan vliegen ze niet zo enorm dicht achter elkaar.

Ik denk dat het toch om vliegtuigen gaat. Voor vliegtuigen is een afstand van één minuut wel gebruikelijk.

Je stelde je vraag om 23:42, en je schrijft "Ik zat zojuist op het dak naar de hemel te kijken". Dat betekent dat die lichtpuntjes ongeveer om 23:30 overvlogen.

Op dat tijdstip, en in deze tijd van het jaar, is het hier op het aardoppervlak al donker, maar hoog in de lucht schijnt de zon nog. Dat komt doordat de zon nu bijna op zijn hoogste punt aan de hemel staat (overdag), en dus 's nachts niet zo diep onder de horizon zakt.

Je kunt dat goed zien door op dat tijdstip naar de hemel te kijken - je ziet dat de hemel niet zwart is zoals in een winternacht (wanneer de zon wél diep onder de horizon zakt), maar nog een duidelijke blauwige glans heeft, vooral (op dat tijdstip) in het noordwesten, daar waar de zon op dat moment staat.

Vliegtuigen op doorreis, die hoog over ons land vliegen, bevinden zich nog lang in de stralen van de (voor hen nog) ondergaande zon.

Daarom denk ik dat je twee vliegtuigen hebt gezien die achter elkaar aan vlogen over dezelfde "luchtsnelweg". Je ziet alleen een puntje doordat het vliegtuig op die grote hoogte zo klein lijkt.

Het puntje wordt langzaam feller naarmate het vliegtuig dichterbij komt; dit kan ook te maken hebben met de hoek waaronder de zonnestralen op de onderkant van het vliegtuig reflecteren. Wanneer het vliegtuig de nacht invliegt, gaat (vanuit het vliegtuig gezien) de zon onder, en zie jij het vliegtuig donkerder worden.
Cryofiel
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt, als dat zo is, zitten de satellieten verder van elkaar. Maar als het een satelliet is die donker wordt doordat hij de nacht ingaat (in de schaduw van de aarde komt), verdwijnt het stipje plotseling, in plaats van langzaam uit te doven. Een vliegtuigstipje dooft wel langzaam uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op deze faq van heavens- above.com staat dat het vrij vaak voorkomt dat er een dubbele flare wordt geobserveerd.
Het lichtverschijnsel kan heel fel zijn , feller dan de planeet Venus. Precies wat waarnemer vermeldt. http://www.heavens-above.com/iridiumhelp.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze bedoelde ik : http://www.heavens-above.com/ShowFAQ.aspx?lat=0&lng=0&loc=Unspecified&alt=0&tz=CET&FAQID=406
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Valentijn:
Hoe weet jij nu of Floris 't puntje in eerste instantie NIET zag bewegen? Dat zegt ie nergens.
Dat waren de Iridium satellieten nummer 20 en 23.

Date Local
Time Intensity
( Mag) Alt. Azimuth Distance to
flare centre Intensity at
flare centre
(Mag.) Satellite
07 Jul 02:48:54 -7 27° 314° (NW ) 5.9 km (W) -7 Iridium 94
07 Jul 02:56:18 -1 25° 317° (NW ) 40.7 km (W) -7 Iridium 55
07 Jul 23:15:48 -7 40° 38° (NE ) 3.5 km (W) -8 Iridium 20
07 Jul 23:16:45 -1 42° 37° (NE ) 33.3 km (W) -8 Iridium 23
08 Jul 02:50:09 -5 25° 318° (NW ) 11.7 km (E) -7 Iridium 31
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha ik ken deze site ook. Ze kunnen zeer nauwkeurig een iridium flare ( het lichtverschijnsel ) voorspellen.
Iridium satellieten hebben een gladde antenne die perfect zonlicht spiegelt. Heel waarschijnlijk was het een "oude " iridium satelliet die buitendienst staat, maar nog steeds zijn oude baan draait , en een vervangende "nieuwe " die dus het signaal van de satelliet telefoons doorzendt. Het lichtverschijnsel kan heel fel zijn , feller dan de planeet Venus. Precies wat waarnemer vermeldt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier de reden van de twee lichtpuntjes. Waarschijnlijk de eerste net als de tweede van een bewegende Iridium satelliet. Maar door het plotselinge oplichten lijkt het dat de satelliet stilstaat omdat je ogen focussen op de intensteit en omdat het kort duurt. De tweede lichtpunt was waarschijnlijk langer te zien en was minder fel. Daarom kon je die wel zien bewegen. http://www.heavens-above.com/ShowFAQ.aspx?lat=0&lng=0&loc=Unspecified&alt=0&tz=CET&FAQID=406
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je maakt echter een kleine fout. Je moet de coordinaten westerlengte en oosterbreedte invoeren op de website en je krijgt de iridium flares voor jouw positie op aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat moet ieder voor zich doen, de coordinaten invullen. De gegevens in het antwoord zijn voor de locatie Baarn, ik weet niet waar Floris Boening woont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is logisch dat je niet weet waar hij woont :-) Goed gedaan mooi antwoord +