Geen maan in Portugal?

Ik was vorige week in Portugal, en ik zat 's nachts buiten, en het viel me op dat er geen maan was.

Iemand zei me dat het normaal is dat er elk jaar voor een periode geen maan is.

Klopt dit, en hoe komt dit?

Bedankt voor het antwoorden ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Dit is 'nieuwe maan'. Dan staat de maan precies tussen de aarde en de zon en is alleen de schaduwkant te zien, dus lijkt er geen maan te zijn.

Hier nog wat meer informatie:
http://www.astronomie.nl/nieuws/422/de_maan.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dit in nederland ook zo, want ik heb het nog nooit gezien. Bedankt voor je antwoord trouwens :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is hier ook. Je hebt nieuwe maan (zie je hem niet) eerste kwartier, volle maan, laatste kwartier. (De volgorde klopt niet.) weet ik even niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, dan is het toch een zonsverduistering, wat jij noemt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha lol @ Jeffrinator. 2x fout
Een maansverduistering is als de schaduw van de Aarde de maan verduistert. Dus dan staat de Aarde tussen Zon en Maan.
Nieuwe maan wil zeggen dat we tegen de schaduwkant van de maan aan kijken vanaf de aarde. Dat betekent dat de Zon er dus vanaf de andere kant op schijnt, maar dat betekent niet automatisch ook dat de maan recht voor de zon staat, vanaf de aarde gezien.
Een zonsverduistering gebeurt dus per definitie wel tijdens nieuwe maan, maar nieuwe maan betekent niet per definitie een zonsverduistering.
Vrijdag 1 juli was het inderdaad Nieuwe Maan en dan beschijnt de zon de achterkant van de maan en die zien we dus niet. Vandaag beschijnt de zon 35% van het voor ons zichtbare deel (pardon vandaag is al weer gisteren).
De maan kwam op 6 juli 's morgens om 11.56 u op en ging 23.57 weer onder.
Het kan heel goed zijn dat hij vorige week in Portugal alleen overdag op was (en dan zie je dat 's zomers niet ('s winters soms wel)), maar ik ben te lui om dat uit te zoeken.