Heb ik een vallende ster gezien? (zie extra uitleg)

Gisternacht rond half 1 zag ik dat de wolken oplichten alsof het onweerde waarna er meteen een soort rood-geelachtig vallend punt te zien was dat een spoor van licht naliet, het was maar heeel kort. Ik vraag mij af of het een vallende ster is omdat ik nergens iets lees over de oplichtende wolken. Dat was ook maar heel kort. Ik hoop dat iemand mij hierover iets kan uitleggen. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Een vallende ster kan zo fel zijn dat het (lichte) bewolking doet oplichten, zeker omdat je zegt dat het spoor van licht maar heel kort te zien was is de kans groot dat dit een vallende ster is.
Als een vallende ster achter wisselende bewolking langs schiet (lichte en zware bewolking) dan kan het net onweer lijken (lichte bewolking laat het licht wel door, en zware bewolking niet, vandaar).

Een meteoriet duurt over het algemeen langer, en dat kan zoveel ligt geven dat het 's nachts wel overdag lijkt. Een brandend neerstortend vliegtuig was het ook niet, die branden langer ;-)

Ik hoop dat, als je een wens hebt gedaan, hij uitkomt! (maar hoop niet te hard :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijkt me een prima antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vallende ster IS een meteoriet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik benoem het verschil omdat in de spreektaal gesproken wordt van een meteoriet wanneer deze de aarde raakt, en anders van een vallende ster.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@stippel en rjs88
Incorrect. Een Meteoriet kun je oprapen. Het is het stuk steen dat op de aarde valt nadat een meteoride (een stuk steen dat door de ruimte vliegt) door de atmosfeer is gevallen.
Het synoniem dat jullie bedoelen is een meteoor. Een meteoor is dus een vallende ster.

Andere antwoorden (4)

In Zeeland is vannacht een flinke vuurbal gezien richting de Noordelijke sterrenhemel, om 6 minuten voor half 1. Hierbij het filmpje!

En dat is dan dus inderdaad een 'vallende ster', een stuk steen (meteoor) dat verbrandt in de atmosfeer.

Hierbij ook nog een linkje naar de Werkgroep Meteoren, waar je je waarneming aan kunt doorgeven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn trouwens al meldingen vanuit heel Nederland, dus het is hoogst waarschijnlijk dezelfde die jij gezien hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vallende ster (meteoriet) verbrand doorgaand in de atmosfeer. Als deze zeer groot is (of hard of een lage snelheid heeft) kan het zijn dat hij niet helemaal opbrand zodat hij op aarde terecht kan komen. Daardoor komt hij zo laag dat hij wel degelijk de wolken kan doen oplichten.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals. Een meteoor is een vallende ster, een meteoride is een stuk steen dat door de ruimte vliegt, en een meteoriet is een stuk steen dat vanuit de ruimte, door de dampkring heen, op de aarde is gevallen.
Grappig. Ik heb vannacht ook rond half 1 heel kort een 'vallende ster' gezien, in Groningen. Deze ging inderdaad richting het noorden. Had een geel-groene gloed en was vrij groot/opvallend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jep een vuurbol ( dat is een meteoor/vallende ster met een magnitude hoger dan een bepaald getal, maar ik weet niet meer welke)