Hoe is de maan ontstaan?

Ik wil dit graag weten. Dank je wel alvast!
Groetjes Floor

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Daar is geen vast antwoord op te geven, maar de gangbare theorie is dat er een planeet ter grootte van Mars tegen de aarde is gebotst, waardoor deze planeten overgingen in een soort gesmolten fase, waaruit zich materie heeft afgescheiden dat later de maan is gaan vormen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De beste theorie tot nu toe werd in de jaren '70 ontwikkeld. De aarde zou vroeg in haar geschiedenis een botsing hebben gehad met een reusachtig hemellichaam. Astronomen denken dat dit een protoplaneet was, die qua massa vergelijkbaar moet zijn geweest met Mars (ongeveer een tiende van de massa van de aarde). Door deze botsing werd een stuk van de korst van de aarde weggeslagen.

Uit dit materiaal vormde zich een grote gaswolk rond de planeet. Die gaswolk condenseerde tot een ring die vergelijkbaar is met de ringen die rond Saturnus draaien. De verschillende deeltjes in die ring klonterden samen tot steeds grotere brokstukken. Mogelijkerwijs heeft de aarde in haar vroege geschiedenis meer manen gehad, maar uiteindelijk zijn die tot één maan samengeklonterd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"De beste theorie tot nu toe..."
Je weet pas wat de beste theorie is, als je weet dat 't de enige juiste is.
Door een nucleaire explosie?

De maan is één van de bekendste objecten aan de avondhemel, maar niemand weet precies hoe dit object is ontstaan. Een nieuwe theorie suggereert dat de maan is ontstaan door een nucleaire explosie in de mantel van de aarde, en niet door de botsing van een massief object met de aarde, zoals voorheen werd gedacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maan is net zo oud als de Aarde. Vijf miljard jaar wordt geschat. Net als de Aarde is ze vermoedelijk ontstaan in de grote gas- en stofwolk waaruit ook de zon en alle planeten zijn ontstaan, de 'oerknal'.
Sommige geleerden denken dat de Maan uit de Aarde is losgerukt. De plaats waar dat gebeurd
zou moeten zijn, is de Grote Oceaan. Eigenlijk weten we het niet zeker. Het is in elk geval wel zo, dat de Maan in de buurt van de Aarde is ontstaan. Dat blijkt bijvoorbeeld uit bepaalde stoffen, die op de Aarde in dezelfde verhouding voorkomen als op de Maan.
Toen ons zonnestelsel pas was ontstaan, zweefden er veel steentjes en grote brokken door de ruimte. Zo'n 2 miljard jaar geleden werd dat minder
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je er het dichtst bij bent plusje voor u
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is niet meer een gangbare theorie. Zie antwoord van Friskvind en Widar
Men dacht vroeger dat de Maan uit de Aarde is ontstaan , sommigen zagen zelfs een bewijs ...door het verklaren van de grote oceaan.
Dit werd later als nonsens afgedaan wanneer de geologen zich gingen verdiepen in de tektoniek van de Aarde (door Wegener); De stenen die later meegebracht werden door de Apollo's , bleken dan weer gedeeltelijk overeen te komen met Aardse gesteenten en andere hebben een totaal andere structuur. Men is het er nooit echt over eens geworden. Soms wordt het idee geopperd dat de Maan in de baan van de Aarde is geraakt en dat het gevonden aardpuin afkomstg was van tektonieten (aardmeteoren) , die in de ruimte geraakten bij inval van grote meteoren op Aarde.
Tegenwoordig is er een theorie , die wetenschappelijk zeer aannemelijk is , doch verre van bewezen als zou een tweede planeet , de grootte van Mars (Theïa) op de Aarde gebotst zijn en zich met de Aarde gaan zijn vermengen in de tijd dat de Aarde nog half vloeibaar was (meer dan 5 miljard jaar geleden) . Door die botsing zou enorm veel aardpuin in de ruimte geslingerd zijn . Dat puin is op zijn beurt samengekoekt tot wat nu de Maan is.
Er zijn echter uit studies al een aantal contra's naar boven gekomen ,die ook die theorie op de helling kan zetten (studie Maanstenen)

Toegevoegd na 4 minuten:
De Theïa theorie in beeld:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de maan is een overblijfsel van een planeet dat heel erg
vroeger op de aarde knalde door die knal. bleven stukjes
stenen over die vormde dan naar een tijdje de maan.