is de lichtsnelheid altijd constant geweest? bij de big-bang niet een factor zeg maar 10 hoger. ons meetreferentie is maar een puntje op de tijdschaal

ik kan mij voorstellen dat de lichtsnelheid onder invloed van de totale massa van het heelal vanaf de BIG-BANG geleidelijk aan of langs een hyperbolische kromme is verminderd. Dit zou bv. gevolg kunnen hebben voor de theorie van het versneld uitdijen van ons universum.
We kijken wel 13,7 miljard jaar terug in de tijd!
Einstein zal zich omdraaien in zijn graf door deze vraag.
Of ik mis gewoon iets!
Graag serieus antwoord.
JWT

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Fysici nemen aan dat het heelal kort na de oerknal een versnelde uitdijing heeft gekend. Deze z.g. inflatietheorie komt van Alan Guth in 1981. deze exponentiele expansie zou het heelal a.h.w. hebben gladgestreken. Tijdens deze korte fase zou de snelheid van het licht groter moeten zijn geweest.

Zie uitgebreide uitleg hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kosmische_inflatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor deze reactie.
Er is dus een vermoeden dat de lichtsnelheid groter moet zijn geweest, dus niet altijd constant! Kijk je terug in de tijd zou je dat moeten kunnen waarnemen en daarmee de versnelde uitdijing kunnen verklaren???
Zoals alles nog theorie is, zou dit mijn theorie kunnen
zijn. ; )
JWT

Andere antwoorden (3)

Heb net toevallig zo'n wetenschaps boek erover gelezen.
Lichtsnelheid is het snelst dat er is, ga je sneller kunnen er dingen gebeuren maar dat weten we niet. Het licht ontsnapt zelfs niet aan een zwart gat.
Het is altijd constant geweest, behalve bij de big bang tussen de split-seconde en 1 minuut.
Aangezien het heelal toen ontstond was er een kracht die onverstelbaar was.

Verder heb je gelijk zoals we kijken terug in de tijd, daarom is het zo donker terwijl nu met al die sterren net zo licht als overdag zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Einstein zal zich zeker omdraaien met zijn; Algemene
relativiteitstheorie, in zijn graf. Licht snelheid is constant geweest.
De oerknaltheorie is een theorie over
het ontstaan van het heelal. Voor de
toekomst van het heelal zijn er een
aantal mogelijkheden: 1. Het heelal zal eeuwig uitdijen en deze
uitdijing zal zich in een versneld tempo
voortzetten (Big Rip).
2. De uitdijing van het heelal zal
afgeremd worden door de zwaartekracht, en daardoor na verloop van tijd instorten, exact zoals
bij de oerknal maar dan achteruit (Big Crunch).
3. Het heelal zal eeuwig uitdijen, en de
warmte-energie in het heelal zal
steeds verder verspreid raken,
waardoor het steeds en steeds kouder
wordt. (Big Chill)
4. Het heelal zal uitdijen, maar er zijn
meerdere ruimten die dat ook doen en
zo elkaar op den duur kruisen. Dit
hangt nauw samen met het idee van
een multiversum.
Er ontstaan nieuwe centra, waar materie zich opnieuw
samenvoegt, en waar zodoende ook
nieuwe oerknallen kunnen ontstaan.
Zo ontstaat er een soort "superheelal". Recente waarnemingen en
afstandsmetingen pleiten voor de
versnelde uitdijing van het heelal,
waartoe een nog slecht begrepen
verschijnsel moet worden ingevoerd
dat bekend staat als donkere energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de oerknal zelf is maar een theorie geen bewijs