Wanneer is er weer een zonsverduistering?

Sommige mensen zeggen dat het vandaag is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Nee, dat heb je verkeerd begrepen. Vandaag is er vanavond een totale maansverduistering te zien.

http://www.nu.nl/wetenschap/2540176/totale-maansverduistering-woensdagavond.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En is dat ongeveer hetzelfde als een zonsverduistering?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NEEE dat is NIET hetzelfde! Verdiep je er maar eens even in. Een maansverduistering is als de aarde tussen de zon en de maan in staat, een zonsverduistering is als de maan precies tussen de zon en de aarde staat. Zonsverduisteringen zijn ook veel zeldzamer dan maansverduisteringen. Tijdens jouw leven ga je er hier in Nederland geen meer meemaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet hetzelfde, maar dus wel ONGEVEER hetzelfde: de drie hemellichamen staan op 1 lijn zoals stippel zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog niet in de verste verte het zelfde. Een totale zonsverduistering is een imposante, levensveranderende ervaring waar je kippenvel tot in het diepst van je ziel van krijgt en waar je jaren later nog over praat, een maansverduistering is leuk om te zien. Niet voor niets dachten onze voorouders dat de wereld verging als de zon verduisterde!
amc
12 jaar geleden
Stippel@; heb jij het ook enkele jaren geleden meegemaakt? Het is absoluut waar, de zonsverduistering toen, kan ik me nog goed herinneren. Ineens leek alles stiller en dan de rare sfeer door de duisternis ineens....
Kippenvel! Ook bij mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hongarije, 1999. Ergens in the middle of nowhere met ongeveer 150 IAYC-sterrenkieker-idioten in een stoppelveld ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een totaal verduisterde maan ziet, is dat ook imponerend: de maan krijgt een rode kleur door het strooilicht dat door de aardse atmosfeer heen de maan nog bereikt. Niet te vergelijken met een totale zonsverduistering waarbij je ook de dieren compleet van slag ziet raken omdat het ineens nacht wordt ;-), maar toch.

Andere antwoorden (2)

Heb je de totale verduistering van 11 augustus 1999 gemist, dan hoef je natuurlijk niet te wachten tot 2093. Er is om de paar jaar wel een mooie totale zonsverduistering te zien, maar daarvoor moet je meestal wel een verre reis ondernemen!

Toegevoegd na 3 minuten:
De Volgende zijn er in:

13 november 2012: Stille Oceaan en Noord Australië
maximale duur: 4m 02s
maximale breedte totaliteitsgordel: 179 km

3 november 2013: deels totaal en ringvormig boven Afrika
maximale duur: 1m 40s
maximale breedte totaliteitsgordel: 58 km

20 maart 2015: noorden van de Atlantische Oceaan (o.a. de eilanden Faeröer en Spitsbergen (Svalbard)) en de Noordpool
maximale duur: 2m 47s
maximale breedte totaliteitsgordel: 463 km
12 jaar geleden
Dit zijn de zonsverduisteringen de komende tijd die in (delen van) Europa te zien zijn:

Datum Zichtbare gebieden (optimaal)

20 maart 2015 Europa, IJsland en Noord Afrika

11 augustus 2018 Europa en Azië

10 juni 2021 Europa, Noord Amerika en Azië

25 oktober 2022 Europa en Afrika

29 maart 2025 Europa, Rusland en Afrika

12 augustus 2026 Groenland en Spanje