Is het heelal oneindig?

Men zegt weleens dat het heelal oneindig is. Maar hoe kan dit? Want alles is toch eindig? Alles houdt toch een keer op? Wat is dan oneindig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het heelal schijnt inderdaad eindig te zijn. Het heelal is weliswaar astronomisch groot, en heeft enigszins de vorm van een worst, maar het is eindig.

Dit zou nog te bevatten zijn. Het begrip 'eindig' kunnen we nog plaatsen, al zullen we ons geen idee kunnen vormen van de gigantische omvang van het heelal.

Er is een ander begrip waar het menselijk verstand echt te klein voor is, en dat is het begrip 'niets'.
Want achter dit gigantische heelal is het afgelopen.
Daar is niets. Daar houdt het op.
En dit 'niets' kunnen wij niet bevatten.
Wij hebben geen ervaring in of idee van het begrip 'niets'.
Toch bestaat het. Niets bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als "niets" bestaat is het al "iets".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ kirstenwind - Niets is iets? Wat is het dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, en dat is dus precies wat ik bedoel: het begrip 'niets' is te groot om te vatten voor het menselijk verstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat het heelal de vorm heeft van een worst? Volgens de huidige stand van de wetenschap is het zichtbare deel van het heelal gewoon een bol (met een straal van ongeveer 40 miljard jaar). Wat daarbuiten is weten we niet: het zou oneindig kunnen zijn, het hoeft niet. Zie het antwoord van simplynotedible, dat is het enige juiste.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat zit er dan achter 'het niets'

Andere antwoorden (5)

denk er eens over na. jij zegt dat het een einde moet hebben, maar wat bevind zich achter dat einde? juist, nog een oneindigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Het zichtbare gedeelte van het universum is eindig groot (we kunnen slechts dat zien waarvan het licht ons heeft kunnen bereiken), en lijkt zo'n 14½ miljard jaar geleden te zijn ontstaan.

Wat er hiervoor en hierbuiten gebeurt, echter, kan niemand op dit moment echt een zinnig woord over zeggen (al zijn er bijvoorbeeld sterke indicaties voor een sterke bron van zwaartekracht voorbij ons zichtbare veld richting Centaur/Waterslang, en kunnen we met de tijd misschien meer van dit soort indicaties opsporen), en zowel eindigheid als oneindigheid zijn dan ook niet onmogelijk.

De mogelijkheid bestaat dat ons zichtbare universum slechts een klein gedeelte is van een oneindig heelal. Dit is echter maar één van de mogelijkheden. Als je even gaat zoeken op de site, dan zul je er nog meer tegenkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in dit geval is eindigheid een variabel begrip. Het schijnt zo te zijn dat verste sterrenstelsel zich met een snelheid van > lichtsneliheid van ons af bewegen en daardoor het universum dus steeds meer uitdijt. Oneindiigheid wordt daarmee steeds opnieuw gedefinieerd!

het gaat hier om getallen die ons bevattingsvermogen ver te boven gaan en daarom is oneindig een relatief begrip
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, wat heet eindig. Voor jou is het in ieder geval oneindig. Vragen als 'wat is..' zijn niet op zijn plaats, omdat de mens het antwoord onmogelijk kan weten. Je kan het niet onderzoeken, alleen veronderstellen en dan toetsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je stelt dat alles eindig is.

Is een cirkel eindig? Als ik op de aarde loop, kan ik oneindig doorlopen.
Als ik tijdens het lopen een lijn moet trekken, kan ik die dan ook oneindig lang doortrekken.

Is het heelal eindig, ik weet het niet, we hebben het einde nog niet gezien in ieder geval. Alleen de grenzen van ons kijken.
Het kan dus eindig zijn, maar ook oneindig.