Als de maan sterk genoeg is hier eb en vloed te krijgen waarom heeft de maan dan geen dampkring kunnen vasthouden?

Toegevoegd na 16 minuten:
Bijna alle planeten hebben wel een dampkring in meer of mindere mate en zelfs enkele manen rond jupiter hebben een dampkring

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

De maan is helemaal niet sterk. De invloed op de zee is minimaal. En om een dampkring vast te houden moet er eerst eentje zijn geweest. Denk je dat die er was? En zo ja waarom?
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind een soms meters hoog verschil tussen eb en vloed niet niks. Verder is het zo dat de maan door getijdenwerking langzaam de rotatiesnelheid van de aarde vertraagt. Ook dit is m.i. niet niks.
AWM
14 jaar geleden
0,6 ms per eeuw is niet niks, maar wel bijna niks.
Het zijn allemaal uiterst zwakke krachten.
Als je kijkt naar de enorme hoeveelheden water in een oceaan is dat beetje verschil over een paar kilometer diepte niet echt veel lijkt me.

Dat gezegd: er is nogal een verschil tussen een object beïnvloeden en invangen en dat geld des te meer voor gas. Hoe zwaarder iets is hoe gemakkelijker een planeet/maan iod het kan vasthouden. Zelfs de Aarde verliest langzaam delen van de bovenste lagen van de atmosfeer die voornamelijk uit waterstof en waterstof ionen bestaat.

En dan is er nog het kopje zonnewind. De Aarde heeft een fors magnetisch veld dat beschermd tegen zonnewind maar zonder dat zou zonnewind (over lange tijd) de atmosfeer als het ware kunnen wegblazen. Dat is iig 1 van de theorieën van waarom de lucht op Mars zo enorm ijl is.

Bedenk dat zwaartekracht van 2 kanten komt. Water is behoorlijk wat zwaarder dan lucht en gassen in het algemeen zijn niet bijzonder cohesief en je praat over gruwelijk lange perioden. En de Aarde beinvloed de maan heel wat sterker dan de maan de Aarde beinvloed (daarom zien we ook altijd dezelfde zijde van de maan).

Daarbij hoeft de maan helemaal niet gevormd te zijn met een atmosfeer en sowieso een wat vreemde eend in de bijt is en geen enkele theorie over de herkomst van de maan sluitend is te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankzij de zwaartekracht hangt rond de aarde een atmosfeer. Op het oppervlak van de maan is de zwaartekracht ongeveer een-zesde van die op aarde, en dat is niet genoeg om een atmosfeer vast te houden. Ter vergelijking, mars heeft ook een kleinere massa dan de aarde, de de zwaartekracht kan daar een erg ijle atmosfeer in stand houden, overigens onvoldoende voor ons om in te leven.