Behoren alle sterren, die wij met het blote oog kunnen zien, tot het melkwegstelsel?

875

Nee, wij kunnen op het Noordelijk halfrond 2 sterrenstelsels zien, waarvan 1 de melkweg, de andere de Andromedanevel . Op het zuidelijk halfrond zijn nog twee andere sterrenstelsels te zien, de grote magellaanse wolk en de kleine magelaanse wolk. Overigens is het heel knap als je die met he blote oog zou kunnen zien. Sommigen beweren het.

Toegevoegd na 1 minuut:
NB. Ik meen dat de kleine magellaanse wolk niet met het blote oog zichtbaar is.

afbeelding boven: andrommedanevel, onder: maggelaanse wolk.
Toen ik op vakantie was in Nieuw-Zeeland, gingen wij op de eerste donkere, wolkenloze nacht dat we buiten de stad waren, naar buiten om, voor het eerst in ons leven, de zo zuidelijke sterrenhemel te bekijken. We hadden een prachtig zicht. De hemel was helemaal helder, op twee kleine wolken na. We hebben een half uur naar de sterren gekeken, en het Zuiderkruis gezocht. De volgende nacht was weer zo'n mooie nacht. Weer een heldere hemel, met alweer twee kleine wolkjes. Dezelfde wolkjes, even groot en op dezelfde plek als de vorige nacht. Pas toen realiseerde ik me dat we de Maggelhaanse Wolken zagen. Ze zijn dus allebei zichtbaar met het blote oog, ook als je ze niet zoekt.
Top Rota!Ik was er niet zeker van of die ook met het blote oog zichtbaar waren. Dank je voor je aanvulling.
Het is ook eigenlijk wel logisch. Die wolken zijn ontdekt door de Portugese (?) ontdekkingsreiziger Magelhaes. Die had geen telescopen aan boord van zijn schip.

Alle sterren die wij zien, behoren tot ons eigen melkwegstelsel. Sterren in andere stelsels staan te ver weg om ze als afzonderlijke sterren te zien.

Wij zien andere stelsels als nevels. De sterren in die nevels zijn alleen met optische hulpmiddelen te onderscheiden.
Goede aanvulling.
Je ziet sterren die heel ver weg zijn. Sommigesterren kun je zien die al dood zijn want soms doet het licht vier jaar om ons te bereiken.Het kan dus dat je een ster ziet die al dood is en niet onze melkweg zit.