Zou de mens zonder zwaartekracht op kunnen groeien?

Geboren en sterven buiten de Aardse atmosfeer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Zonder zwaartekracht ontwikkelen de botten en de spieren zich minder. Dat geeft verstoringen op van alles en nog wat.

De energiehuishouding wordt anders. Dat kan grote gevolgen hebben. Die overzien we nog niet, daar hebben we nog te weinig ervaring voor - maar die gevolgen zijn er vast.

De botten worden minder sterk. Botten zorgen voor veel meer dan alleen maar de stevigheid van het lichaam. In de botten zit beenmerg, dat een essentiële rol vervult bij het aanmaken van bloedcellen. Botten doen veel met kalk - de kalkhuishouding zou verstoord kunnen worden als er minder botmassa is. Ook hier geldt: we overzien de effecten niet, maar ze zullen er vast zijn.

Toegevoegd op 31-05-2009 21:06:58
Een definitief antwoord is dus nog niet te geven, wel het gevoel dat er van alles anders zal lopen dan bij een aards leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Geen probleem, zolang hij zich niet ineens aan (aardse) zwaartekracht gaat onderwerpen. Want de bouw van het lichaam zal op een andere manier verlopen (denk aan dichtheid van de botten, evt. verschillen in uiteindelijke lichaamslengte, e.d.).

Als de gehele levenscyclus bij 0 G gebeurt is er geen biologische reden waarom dit problemen op zou leveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kan hij niet... Astronauten die na lange tijd op de aarde terugkomen hebben een hele tijd nodig om weer een beetje in de zwaartekracht te functioneren... Heel het ontwerp mens is op de zwaartekracht werkende hier op aarde gebaseerd... Natuurlijk is nog nooit een proef uitgevoerd die mijn stelling steunen, maar intuïtief zeg ik dat het niet kan... Alles wat je niet gebruikt atrofieert... En als je iets helemaal niet gebruikt, dan groeit het zelfs niet in de eerste plaats... Wellicht rijpen je botten niet tot die hardheid als er geen krachten via de zwaartekracht heersen... Mijn gevoel zegt, nee dat kan niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL Door je antwoord op: http://www.goeievraag.nl/vraag/slimmer-diepzeeen-onderzoek-dure-ruimteonderzoeken.11276 , kwam ik tot deze vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL... Maar je zult zien dat ze het klaar spelen om een zwaartekracht op te wekken in een ruimteschip...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruimte en diepzee zijn zeer "vijandige" leefomgevingen. Technologisch en Biologisch denk ik niet dat we het voor elkaar krijgen om voor het einde van de wereld de ruimte buiten da Aarde te koloniseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er een probleem is, dan eerder psychologisch dan technologisch of biologisch.
Op Xinix na is de algemene redenatie(en ook de mijne) dat er wel degelijk groei is, ook al wordt die ernstig verstoord. Biologisch is het juist te veronderstellen dat ruimtevaarders die lang gewichtloos zijn geweest problemen krijgen als ze terug zijn op aarde.

Hier wordt door onder andere de NASA wel degelijk veel onderzoek naar gedaan i.v.m. de bemanning van de IIS en eventueel toekomstige ruimtemissies. Andre Kuipers heeft nog onderzoek gedaan naar de celstrekking bij planten. Hierbij was de vraag of rucola omhoog groeit door de zwaartekracht of door het licht.

Tot nu toe wordt altijd liefst een zwaartekrachtveld gegenereerd waardoor de gewichtloosheid wordt opgegeven. Dat doen ze niet voor niets.

Toegevoegd op 01-06-2009 00:41:07
Toevoeging: Het probleem is overigens niet alleen de botgroei. In eerste instantie krijg je problemen met de doorbloeding. Het bloed in de grote slagaders wordt door het lichaam gepomp. Dat systeem zal ook wel in gewichtloze toestand werken. Maar in de aders is er veel minder druk bij gewichtsloosheid. Ik kwam een artikeltje tegen uit 2001 van een website waarvan ik de bron niet heel hoog aansla (fsf.nl), maar waar wel enkele gezichtspunten naar voren komen. Jammer dat er geen link is naar de officiële bron.

Toegevoegd op 01-06-2009 00:43:41
Het aangehaalde artikel zelf komt overigens wel voor op meerdere bronnen en acht ik authentiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moeten we eerst het onderstaande gaan doen.
En de NASA vertikt het om mee te delen of hier al mee geëxperimenteerd wordt in het ISS !!!!
Cover up!!
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
Hier had ik nog niet eens aan gedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze experimenten doen m.b.t. bemande ruimtestations, waarom niet? Het is toch vrij normaal wetenschappelijk onderzoek. Waarom zou je daar geheim over doen? Maar als je googled krijg je inderdaad bijna geen info over NASA experimenten.
AWM
14 jaar geleden
Hier, een artikeltje uit 2000:
"But the earth did not move" LOL
http://www.guardian.co.uk/science/2000/feb/24/spaceexploration.internationalnews1
Het is zo als je een paar jaar in de ruimte zou blijven grote problemen hebt met je botten.Dus zou de mens het misschien niet willen.Want voor kleine kinderen kan dat bij de groei dan heel erg mislopen.NASA dacht een maanbasis te bouwen op de maan met allemaal planten.
Dus de zwaartekracht is wel nodig op onze planeet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen zwaartekracht betekent... geen sporthart, geen hoge bloeddruk, geen artrose, geen spataderen, geen migraine. Alle aandoeningen waaraan levend organisme op aarde kan leiden heeft stress als oorzaak en geloof het of niet maar er bestaat slechts 1 type stress "fysieke stess" die altijd wordt veroorzaakt door zwaartekracht! Fysieke stress veroorzaakt vervolgens alle aandoeningen die maar te bedenken zijn inclusief mentale stress (alleen voor ziektes/aandoeningen die worden veroorzaakt door (micro)-organisme zoals bacteriën, virussen en parasieten geld een uitzondering. Simpel gezegd betekent dit dat een leven in de ruimte zonder zwaartekracht veel gezonder zal zijn dan het leven op aarde "het zal zelfs het einde van kanker betekenen" want ook kanker wordt veroorzaakt door zwaartekracht (verkeerde celdeling veroorzaakt door zwaartekracht). Nadat we het voor elkaar hebben gekregen om in de ruimte te leven zullen we veel ouder worden en dus veel minder aandoeningen kunnen krijgen. Het klopt dat we minder groot zullen worden en minder sterk zullen zijn, maar dat zal ook niet nodig zijn. Het lichaam zal zich op een zo effectief mogelijke manier aanpassen en een functionele basiskracht en lichaamsgrote blijven behouden. Klein flexibel, wendbaar zullen we worden. Geen stress door zwaartekracht betekent tevens een boots voor ons immuunsysteem waardoor we ook beter weerbaar zijn tegen (micro) organismen. Zolang we ons kunnen voorzien van voedsel (eten/drinken en zuurstof) zullen we in leven blijven mits er geen ramp gebeurt of het lichaam op is door gebruik. Ik speculeert maar denk dat we onze leeftijd zonder zwaartekracht kunnen verdrievoudigen naar over de 200 jaar gemiddeld.