Omdat, vanuit het midden gerekend, er een reusachtige "stapel" materie op rust.
Het is volkomen vergelijkbaar met de hoge (water)druk als je diep gaat duiken.
Reddie
10 jaar geleden
Eigenlijk is het andersom: er ontstaat pas een zwart gat als de samengeperste materie een dusdanige dichtheid (en dus druk) heeft ontwikkeld, dat zelfs licht niet meer aan de zwaartekracht kan ontsnappen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat komt doordat er een hele grote massa is samengeperst tot een heel klein volume. Druk is eigenlijk de kracht gedeeld door het oppervlakte. In dit geval is de kracht ontzettend groot, omdat de massa zo groot is (een paar miljoen keer de massa van de zon) en het oppervlak is juist klein (klein volume).
Je kunt het je ook wel voorstellen door de manier waarop een zwart gat ontstaat. Een zwart gat ontstaat wanneer een ster met een grotere massa dan de zogenaamde Chandrasekhar-massa (gelijk aan 1.4 zonsmassa’s) aan het eind van zijn leven is en implodeert. Deze implosie gaat net zolang door totdat de druk van binnenuit gelijk is aan de zwaartekracht. Aangezien de zwaartekracht enorm is, is de druk dat ook. Wanneer het uiteindelijk een zwart gat is geworden, kan het massa opnemen en wordt het dus steeds zwaarder, waarbij ook de druk steeds verder toeneemt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De druk in zwarte gaten is een rechtstreeks gevolg van de massa, hoe meer massa, hoe groter de druk.
Een zwart gat ontstaat als een grote ster door zijn nucleaire brandstof heen begint te raken en explodeert als een supernova.
Als de ster groot genoeg is (minstens 25 x de massa van onze zon) blijft er daarna genoeg materie over om een zwart gat te vormen.
De zwaartekracht die door zo’n enorme massa wordt gegenereerd ondervindt niet langer de tegendruk die een brandende ster wel biedt vanwege de voortdurende kernfusie.
Daardoor komt de volle druk op de atomaire structuur van de materie, die daar dan ook onder bezwijkt.
Dat gebeurt dus alleen als de druk groot genoeg is, als er genoeg materie is.
Zonder voldoende grote druk (=zwaartekracht) komt het dus niet tot een zwart gat.

Als een zwart gat in de loop van zijn bestaan de kans krijgt om nog meer materie aan te trekken, zal de massa en daardoor de zwaartekracht en daardoor de druk alleen nog maar toenemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om je een beetje een voorstellingsvermogen te geven hoe het komt dat de druk in een zwart gat zo groot is:

In de zon passen qua volume ongeveer 1,3 miljoen Aardbollen. De zonsmassa bevat wel 330000 keer de massa van de Aarde. Een ster die groter is dan 1,4 zonsmassa kan imploderen tot een neutronenster of zwart gat. Onze zon bevat al ontzagwekkend veel massa. Een zon die implodeert tot een zwart gat is dus nog véél groter! Alle massa wordt dan samengedrukt tot een speldeprikje of nog kleiner! De druk is zo groot in een zwart gat dat zelfs het licht met een snelheid van 330000 km per seconde er niet aan kan ontsnappen. Daarom noemen ze het ook een zwart gat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er kan geen uitspraak worden gedaan over hoe groot de druk is in een zwart gat omdat het niet bekend is of de ons bekende natuurwetten in een zwart gat wel gelden. Dat komt omdat wij geen informatie uit een zwart gat ontvangen (vanwege de aard van het object, namelijk dat er van alles in kan vallen maar niets er uit kan komen). Het is daarom ook niet bekend hoe de materie in een zwart gat er uit ziet.

Het zou dus kunnen dat het begrip druk binnen een zwart gat niet op een voor ons op dit moment bekende wijze gedefinieerd is, en dat het begrip mischien wel helemaal niet bestaat in een zwart gat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat niet over druk maar over zwaartekracht, aantrekkingskracht. Een zwart gat is geen gat maar een hoop materie.
Bekijk het als een blad papier dat een bepaald gewicht heeft. maakt daar een prop van. Dit doe je door druk te zetten. Bij een zwart gat wordt er geen druk opgezet maar wordt het naar binnen getrokken door de zwaartekracht. We nemen nu aan dat de druk die je op het papier zet de trekkende kracht voorstelt van het zwarte gat,
Je drukt nu het papier bijeen tot een heel klein bolletje, ik spreek dan van bv 1mm doormeter. Je neemt een ander blad en drukt[denk er aan de trekkende zwaartekracht] dat blad rond dat andere bolletje papier weer tot een mm doormeter.
En dit blijf je maar herhalen. Nu moet je weten dat hoe meer papier je gebruikt hoe zwaarder het bolletje wordt en hoe groter de zwaartekracht wordt. Er komt nog meer papier voorbij gevlogen dat rond het bolletje komt te zitten, dat wel zwaarder wordt maar niet echt groter. Omdat de zwaartekracht altijd maar groter wordt gaat wordt er altijd maar meer papier aangetrokken dat van verder en verder komt.
Kan je voorstellen dat miljarden en miljarden papierbladen in een bolletje van 1 mm wordt terecht komt en dat er maar blijven komen. De aantrekkingskracht wordt groter en groter en dan gebeurt er iets.
Terwijl er papier blijft bijkomen begint plots het licht dat voorbij komt af te buigen richting papieren bolletje. Meer en meer papier komt er bij en het licht word op een moment volledig naar het bolletje toe getrokken en kan niet meer weg.
Ondertussen heeft het bolletje een massa gekregen in zon klein volume dat het hier op aarde een gewicht zou hebben wat voor ons verstand te boven gaat.
Ik denk zelfs dat onze gekende natuurwetten niet van toepassing zijn
Dus geen druk brengt je naar het oppervlak maar een aantrekkingskracht.
Ik heb het zo simpel mogelijk willen uitleggen, want het is een zeer compleks gebeuren
Robby BB