Wat zijn quasars nou echt? Bovendien, waarom komen er jets bij? Het zuigt toch juist alles naar zich toe?

Ik wil het uitleggen voor de klas, en het is het enige object in de lijst met hemellichamen wat ik niet goed begrijp.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Quasars zijn de kernen van actieve sterrenstelsels gevormd door een gigantisch zwart gat dat materie uit z'n omgeving aantrekt. Ze hebben een sterke roodverschuiving en dat betekent dat ze ver weg staan; van vele honderdduizenden tot miljarden lichtjaren. Dat ze in grote telescopen toch zichtbaar zijn duidt er op dat ze zeer helder zijn met een energie van 1000 of meer sterrenstelsels. Vaak stoten ze jets uit in tegenovergestelde richting. Hoe die jets ontstaan is nog nooit goed verklaard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de roodverschuiving(of blauw-) is een maat voor de snelheid van het object tov. de waarnemer, niet direct voor de afstand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indirect wel. In 1912 ontdekte Henrietta Leavitt een verband tussen de magnituden en pulseringsperioden van bepaalde pulserende sterren (Cepheiden). In relatie met de roodverschuiving worden deze als maatstok voor afstandsbepaling gebruikt.
-De jet in een quasar is een deeltjesbundel of snelle straalstroom die uitgestoten wordt.
-Zo'n quasar is eigenlijk de extreem heldere kern van een sterrenstelsel, een kern die naar twee kanten zo'n jet uitspuugt omdat zich in de kern een superzwaar zwart gat bevindt.

-Dat zwarte gat slurpt materie op, welke nabij het zwarte gat in een snel ronddraaiende accretieschijf terechtkomt.
-Een accretieschijf is een schijf van gas, aangetrokken door het zwaartekrachtveld van een zwaar object in het heelal, waarin het gas naar het zwaartepunt toe spiraliseert.
-Aan de polen van het zwarte gat is het magnetisch veld zó intens, dat elektrisch geladen deeltjes er enorm door worden versneld om dan in de vorm van nauwe bundels worden weggeschoten.

- De langste jet tot nu toe bekend, blijkt wel 1,5 miljoen lichtjaar te zijn; wel 15 keer langer dan ons melkwegstelsel met zijn doorsnede van 100.000 lichtjaar. Onvoorstelbaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit lijkt mij een hele redelijke verklaring
zie ook :http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/ask_astro/answers/990923a.html