wat was de temperatuur op de maan tijdens de apollo maanwandelingen?

..de temperatuur op de maan kan heel koud en heel heet zijn, waren de mensen op de maan beschermd tege de hitte of tegen -200c?? omdat ze lekker in t zonnetje lliepen op de maan, vandaar..??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.6K

Het beste antwoord

Als we over de temperatuur praten, bedoelen we meestal de luchttemperatuur. De maan heeft geen dampkring, geen lucht en dus ook geen luchttemperatuur.
Een voorwerp of astronaut in de zonnestraling ontvangt aan die zijde veel energie, wordt dus warm, maar straalt aan de schaduwzijde veel energie uit, en wordt daar dus koud…
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
regelmatig ff omdraaien dus :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot er een bruin korstje op zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk, thnx

Andere antwoorden (1)

Hierboven staat al een prima antwoord, maar even een aanvulling:

De temperaturen die genoemd worden zijn zogenaamde stralingstemperaturen. Een ideaal zwart voorwerp op de maan zou de straling opnemen en heet worden. Een stuk aluminiumfolie of het witte pak van een astronaut kaatst bijna al die straling terug.(een van de redenen waarom die pakken wit zijn)

De meeste warmte waar de astronaut last van heeft, ontstaat door zijn eigen bewegingen en vastgehouden lichaamswarmte in het geisoleerde pak dat hij draagt. Daar zit dan ook een koeling in.

In het donker is dat hetzelfde verhaal. Er is nog steeds een beetje straling dat het oppervlak van de maan bereikt (van de aarde) zodat een ideaal zwart voorwerp op de maan tot -200 afkoelt en niet tot het absolute nulpunt (-273). Er is daar echter geen medium dat de warmte van de astronaut kan afvoeren, dus ook in het donker merkt hij weinig van de (stralings)kou (mits hij in zijn pak blijft natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
..in kraters waar nooit zonnestraling komt, zuidpool vd maan, gelden hier dan dezelfde regels?? of is hier geen onderzoek mogelijk met mensen in beschermende pakken? alleen met robot autootjes??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, in kraters waar het altijd donker is verliest iemand in een astronautenpak door stralingsverlies aan de omgeving misschien meer warmte dan ie zelf produceert. Dan is zou het nodig zijn de vloeistofkoeling van het pak andersom te laten werken als een soort CV met voeding van brandstofcellen. Probleem opgelost! :-) Maar dat is het minste probleem. De kans op een ongeluk of schade is op die plekken te groot in verhouding met de kans dat je iets waardevols vindt. Dan is een laag overvliegende satelliet met allerlei sensoren productiever (en goedkoper).