Als de ruimte met alle sterren en planeten begon met een big bang, in welke ruimte zat die big bang dan zelf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je vraag lijkt me: "Wat bevind zich buiten het universum?", aangezien je twee totaal verschillende definities van het begrip "ruimte" gebruikt in je vraagstelling. De ruimte zoals wij deze kunnen waarnemen en kennen, is ontstaan bij de big bang, en bevind zich alleen binnen ons universum. De big bang zat niet in die ruimte, maar was er het begin van.

Wat er zich buiten dit universum afspeelt, en wat er "voor" het begin gebeurt is (warbij ik voor tussen aanhalingstekens plaats, omdat tijd zoals wij dat kennen ook bij de big bang begonnen is), daar zijn verschillende hypotheses over. Persoonlijk ben ik een aanhanger van de multiversum-hypothese, waarin in een soort van "alomvattende ruimte" verschillende universums tevoorschijn "big bangen", met (maar het kan ook zonder) kleine verschillen in de fundamentele natuurwetten. Deze kunnen kort of lang standhouden, en geven uiteindelijk de "gebruikte" energie weer terug aan het geheel, waarmee de cyclus weer opnieuw kan beginnen.

Andere hypothesen die ik ben tegengekomen zijn bijvoorbeeld dat zwarte gaten geboorteplekken zijn van universums (waarbij ook de natuurwetten - met eventuele kleine aanpassingen - geerfd zouden worden), en dat de onze dus begonnen is vanuit een zwart gat uit het voorgaande universum. Dit is gebaseerd op het feit dat beide een singulariteit zijn, maar ik heb persoonlijk het vermoeden dat bij een beter begrip van beide verschijnselen zal blijken dat er een dusdanig verschil in zit, dat dit niet mogelijk zal blijken.

Echter, er is momenteel nog geen methode bekend waarop we de verschillende hypothesen zouden kunnen testen. We kunnen dus nog geen onderscheid maken tussen verschillende hypothesen gebaseerd op het kennisniveau dat we nu innemen. Als gevolg hiervan is er feitelijk dus nog geen zinnig woord over te zeggen - er kan nog niets worden weggestreept, en er kan niets worden aangewezen. Het antwoord is dus nog onbekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij was al heel helder op de vroege ochtend! Nogmaals een +1.

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat de wereld niet zomaar is onstaan, het kan geen toeval zijn. Kijk naar de zonsondergang kijk naar ons zelf. Dit is geen toeval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zullen we misschien te weten komen wanneer we het Higgs-boson ,het "goddelijk deeltje" vinden.Dat zou moeten gebeuren in de Large Hadron Collider, buiten Genève.Op voorwaarde dat we onszelf en de hele wereld eerst niet de lucht inblazen natuurlijk.
Het higgs-boson is ooit begonnen als tachyon.En het tachyon zette het oorspronkelijke proces van expansie in beweging.Tachyonen hebben een merkwaardige eigenschap.Ze destabiliseren de laagste energietoestand van het systeem,het 'vacuum'.Als een systeem tachyonen bevat, gaat het om een vals vacuum.Stel je een dam voor die het water van een meer tegenhoudt.Dit is het valse vacuum.De situatie lijkt volkomen stabiel, maar er is een energietoestand die lager is dan de dam.Als in de dam een scheur ontstaat, spuit het water er doorheen.Het systeem wordt een werkelijk vacuum naarmate het water het zeeniveau bereikt.Men gelooft dat het universum voor de oerknal ook een vals vacuum was, waarin tachyonen voorkwamen.De aanwezigheid van tachyonen betekende dus dat het systeem zijn laagste energietoestand nog niet had bereikt en dus instabiel was.Er deed zich een klein 'scheurtje' voor in de structuur van tijd-ruimte, die het ware 'vacuum' vertegenwoordigde.Naarmate de scheur groter werd, verscheen er een bel.Buiten de bel bestonden de tachyonen nog maar in de bel waren ze allemaal verdwenen.Naarmate de bel groter werd ontstond het universum zoals wij het kennen, zonder tachyonen.