Is het waar dat de zon langzaam sterft?

Ik hoorde de een of andere wetenschapper zeggen dat de zon aan het streden is. Is dat waar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

"Het duurt dus nog zo'n 4 miljard jaar voordat de zon drastisch gaat uitzetten" (Zie bron)

De zon zal opgegeven moment al zijn waterstof omgezet hebben naar helium. Met een implosie als gevolg, de zon zal in elkaar klappen. Nog zo'n 4 miljard jaar te gaan dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

de zon zal inderdaad sterven....ook waterstof is bij kernfusie een eindige brandstof.
Zal echter nog zeer lang duren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat duurt nog jaren de zon is een ster en alle sterren gaan allemaal dood de zon is nu zegmaar in mensenjaren 40 jaar oud dus zeg maar op de helft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de zin van dat je begint te sterven vanaf dat je geboren bent (of misschien al vanaf je conceptie); ja, dan is dit correct. Nothing is forever. In de astrofysica spreekt men echter van een stervende zon indien die bijna "uit" gaat. Sommigen zwellen op om daarna te verschrompelen, anderen gaan heel spectaculair nova of supernova met een enorme flits. En er zijn nog enkele exotischere manieren voor heel grote zonnen om er de brui aan te geven. Maar om in de terminologie te blijven; onze zon is zowat op haar hoogtepunt en denk nog lang niet aan "sterven". Volgens zijn eigen logica is die wetenschapper ongetwijfeld ook langzaam aan het sterven. Hij ruste in vrede ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Over 5 miljard jaar is het met het proces van waterstof naar helium gedaan. Als de waterstof als brandstof helemaal op is zal de Zon gaan veranderen naar een reuzester waarbij hij zó groot wordt dat Mercurius, Venus en waarschijnlijk óók de Aarde binnenin de Zon komen te liggen.
-Een opwelling waarna je kunt gaan spreken van een stervensproces.
-Wanneer ook de brandstof helium op is; wordt de buitenste laag gas afgestoten. Wat overblijft is een klein zwak sterretje ter grootte van de Aarde, (Witte dwerg genoemd).
-Hij gloeit nog wat na en verandert dan in een koude zwarte dwerg, ofwel dode ster.