wat is de ruimte

Ik denk heel vaak over de ruimte. Dat er geen eind aan kan zijn blijf ik maar raar vinden. Er moet toch een keer ergens een eind aan zijn. Maar wat zit daar dan weer?

Ik wil t zo graag weten. Zouden ze met die shuttlels nog meer te weten kunnen komen?

Misschien zijn er wel beestjes ergens op een andere planeet.

Dofa

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Beste Dofa, het woord ruimte wordt gebruikt voor twee verschillende dingen. Er zijn wiskundige ruimtes die allerlei eigenschappen kunnen hebben en er is het heelal.
De wiskundige ruimtes kunnen oneindig zijn maar het heelal of de kosmos is iets anders.

Het heelal is niet oneindig en het is heeft ook een begin in de tijd. Het heelal kun je met de wiskundige ruimtes beschrijven en daarvoor worden modellen gemaakt. Doordat de wiskunde niet van metingen afhangt maar van strikte veronderstellingen en alleen wat vanuit deze veronderstellingen bewezen kan worden is een discussie daarover niet (of nauwelijks) aan de orde.

Het heelal is echter een waarneembaar iets en daaraan kunnen metingen gedaan worden. De kunst is om een model van de ruimte in de wiskunde te maken dat het heelal goed beschrijft. Op deze manier kun je uitrekenen hoe oud het heelal zou kunnen zijn, welke koers een raket moet volgen om bij Neptunus te komen enz.. Dat is al vrij goed gelukt en het formaat van het heelal en de leeftijd zijn in redelijke mate bekend.

Om het nu of later goed te kunnen begrijpen moet je onderscheid maken tussen de wiskundige ruimtes, die allerlei eigenschappen kunnen hebben en de werkelijke ruimte. Bij een wiskundige ruimte kun je denken aan een landkaart van Nederland en bij de werkelijke ruimte denk je aan Nederland zelf. De manier waarop je Nederland af kan beelden kun je min of meer zelf bepalen. Zelfs een lijst met plaatsnamen of knooppunten met de wegen ertussen kan voldoen als een kaart. Op zo een manier werkt bijvoorbeeld een tomtom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Beste Dofa,
het is voor een mens niet mogelijk om te weten wat oneindig is, en het is ook niet mogelijk om te bedenken dat er wel een einde aan de ruimte is.
In de regel wordt de ruimte omschreven als het gebied buiten de atmosfeer van de aarde, en dan eigenlijk ook buiten alle andere planeten en de sterren. Want in het spraakgebruik is het dat 'mars in de ruimte een baan om de zon heeft'.

Deze ruimte, waar eigenlijk maar heel weinig in aanwezig is (bijna geen moleculen, maar wel licht en ander elektromagnetisch golftransport, krachten (aantrekkingskrachten van alles er omheen) is nog maar beperkt onderzocht. Natuurlijk, er zijn veel ruimteschepen onderweg, alle doen ze onderzoek door metingen van allerlei zaken. Maar echt al weten wat het is... nog maar een klein beetje.
13 jaar geleden
Op school hebben we daar ook over gediscussieerd, en mijn leraar geschiedenis zegt dat de ruimte zich constant uitbreidt (omdat de oerknal nog steeds gaande is) en dat daarbuiten alles vacuüm is. Ook als je naar het 'niets' wil, kun je daar niet heen omdat de aantrekkingskracht van alle massa je tegenhoudt en je gewoon rondjes blijft reizen zonder dat je het merkt. Of dat waar is weet ik niet, maar ik vind het in ieder geval een geloofwaardige theorie. Misschien zullen we het nooit weten, het is allemaal ook moeilijk te beseffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste wetenschappers denken hier ook over na men is er nog niet over uit. Er zijn alleen aannemelijke ideeën die volledig of deels gestaafd worden met de waarnemingen.
Of ze met shuttles meer te weten komen, niet echt. Grote telescopen in de ruimte kunnen wel beter in de ruimte kijken omdat de aardse lucht, wolken en verlichting niet in de weg zit.

De satelliet die het verste weg is van de aarde is in 1977 gelanceerd. Die satteliet is pas in 2005 de buitenste planeet Neptunus gepasseerd! En die afstand is honderden miljoenen keer kleiner dan de doorsnede van ons eigen sterrenstelsel de melkweg. En de melkweg is maar een van de vele, vele sterrenstelsels die er zijn.
Dus je idee dat we met shuttles de grens van het heelal op kunnen zoeken gaat niet werken.

Stel je voor dat een een hele kleine mier bent die op de rand van een donut leeft. Je bent zo klein dat je niks merkt van de kromming van de donut. Hoever je ook blijft lopen, er is nooit een einde. Voor je gevoel is het oneindig.
Sommige wetenschappers denken dat er met onze ruimte ook zoiets aan de hand is, maar dat is heel moeilijk om je voor te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nou heel, heel ver gaat in de ruimte, kom je op een gegeven moment geen zonnestelsels meer tegen. (Dit is wel heel erg ver, zo ver dat wij er nooit kunnen komen)
Als je daar bent, is er niets. Geen lucht, geen warmte, geen moleculen. Net zoals tussen zonnestelsels en andere hemellichamen.

Dus als je "aan het einde bent" (Dus er zijn geen zonnestelsels meer) Dan "kan" je er nog steeds heen, maar er is verder niets. Dat niets is oneindig, en daarom zeggen mensen dat de ruimte oneindig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat niets gaat dan dan in een keer of is er langzamerhand minder lucht en geen warmte geen moleculen. En is er dan ook geen kou?
Dag Dofa,

Ik wil even zeggen dat er geen einde bestaat. No way. De ruimte wordt steeds groter met een snelheid van 1 miljoenen km/ seconde. En volgens mij, wat zich buiten de ruimte bevind, zal er de hemel zich bevinden. <3

Toegevoegd na 23 seconden:
Typfoutje: 1 miljoen **