In de ruimte wordt de internationale standaard tijd (UTC) aangehouden. Dit is ruwweg GMT wintertijd...

UTC is gebaseerd op de aardrotatie waar GMT een astronomische tijd is. Het verschil is klein en zit voornamelijk in de methode van meten maar het is wel significant genoeg om rekening mee te moeten houden bij satellietcommunicatie.

UTC is zelf overigens geen afkorting maar het resultaat van Britten, Amerikanen en Fransen die het niet eens konden worden over de naam van deze standaard tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Tijdzones bestaan alleen omdat we als mensen nu eenmaal graag slapen wanneer het nacht is en we onze dagindeling richten op de stand van de zon. Daar komt ook onze tijd rekening vandaan. Wanneer je geen normaal dag/nacht ritme hebt heeft het ook geen zin om rekening te houden met tijdzones. Daarom is gekozen voor een standaard tijd. Daar GMT al de standaard vormde waarvan de andere tijdzones worden berekend is dit als basis genomen. Wellicht komen er op Mars tijdzones wanneer de planeet een forse bevolking verspreid over de hele planeet heeft in een verre toekomst. Tot een dergelijke situatie zich voordoet heb je meer aan 1 standaard tijd voor alle ruimtemissies. (Een 'dag' op de maan duurt sowieso een maand dus daar heb je alvast geen tijdzones nodig).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit alles is overigens relativistische effecten even buiten beschouwing gelaten. Op de maan loopt de tijd iets sneller dan op Aarde. Niet genoeg om als mens te merken maar gevoelige communicatieapparatuur met atoomklokken merkt het wel. De maan heeft iig geen eigen 'tijd'. Net als iedere andere plek in de ruimte geen eigen tijdzone toegewezen heeft. Tijd is daarvoor ook te relatief. Daar waar die relativiteit er echt toe doet (zoals bij zwarte gaten) heb je niks meer aan je gewone tijdrekening. Daar waar dit effect te zwak is om significant te zijn kan je met de standaard internationale tijd prima vooruit. Een astronaut die op de achterkant van de maan land zal zijn klok dus net zo goed op UTC hebben staan als een astronaut die aan de voorkant land of in een baan om de Aarde zit.

Andere antwoorden (3)

Op de maan is er geen tijd, en dus ook geen tijdsverschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde d
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed dat als er vanaf Houston wordt vertrokken men de lokale tijd van Houston aanhoudt en vanaf die plek in Kazachstan die lokale tijd. Leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee waarom zouden ze? Zolang er niet meerdere groepen op de maan wonen heeft het geen zin een tijd in te stellen. Tijd op aarde is eigenlijk ook raar, we hadden ook een vaste tijd kunnen hebben maar dat voor elke zone dag en neacht op een ander tijdstip begint. Als ze het al zouden doen zou die tijd dan helemaal niet een vaste tijd verschillen maar constant anders zijn want een maan-dag duurt 28,5 aardedagen.
De aarde draait per dag om zijn as, de maan ongeveer per maand tov van de aarde. In onze telling dus ongeveer een maand. En die van het maanmannetje geen, want hij heeft geen uurwerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De afstand naar de Maan is iets meer dan één lichtseconde (varieert een beetje) ...380.000 km van ons.
Dus we zien alles op de Aardkant van de Maan met verschil van ongeveer 1 seconde;1 seconde.
Tijdzones ten opzichte van de Aarde zij er niet . De Maan staat altijd met dezelfde zijde (ongeveer) naar ons gericht.
De beschijning van de Maan door de Zon en hoe wij die zien .....in de vorm van Volle Maan ,Eerste Kwartier ... gebeurt regelmatig ...en we kunnen er een kalender voor opstellen. We zouden eigenlijk zelfs een soort tijd kunnen gebruiken aan de hand van de Maan.In oude culturen en in primitieve landbouwgemeenschappen wordt dit wel eens gedaan.
Toch een tijdzone instellen ten opzichte van een locatie op Aarde ...bijv. Amsterdam s onbegonnen werk en heeft geen nut.
Ander voorbeeld : Zon We zien de Zon ongeveer 8 minuten later ... door de grotere afstand.