Als hij over komt bedoel je?
Ik denk een goeie minuut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan de satelliet.   ;-)

Er zijn satellieten die in een geostationaire baan zitten. Dat betekent dat ze, vanaf de aarde gezien, altijd op dezelfde plek aan de hemel staan. Je kunt ze dan weliswaar niet met het blote oog zien, maar met een goede telescoop kun je ze 24 uur per dag bekijken.

Maar goed, je zult de satellieten bedoelen die je wel eens ziet overkomen, en die je dus met het blote oog kunt zien.

Die satellieten zitten in een lage baan, meestal op ongeveer 350 km hoogte. In die baan draaien ze in ongeveer anderhalf uur rond de aarde.

Hoe lang je ze kunt zien, hangt ervan af of ze recht over je heen komen, of dat ze over een andere plek heenkomen en jij ze alleen maar laag boven de horizon ziet.

Komt zo'n satelliet recht over je heen, en zijn de omstandigheden gunstig (heldere hemel, geen stoorlicht, goed zich alle kanten op, vlak na zonsondergang of vlak voor zonsopkomst, goed glimmende satelliet, satelliet in een polaire baan), dan kun je die satelliet ongeveer tien minuten zien. Met andere woorden, hij heeft tien minuten nodig om van de ene horizon naar de andere horizon te bewegen.

Komt een satelliet niet recht boven jou over, dan is de zichtbaarheidstijd natuurlijk navenant korter.

Toegevoegd na 15 uur:

Toevoeging n.a.v. de reactie van domtic:

Op het plaatje zie je de aarde (dikke cirkel) en de omloopbaan van een satelliet op 600 km hoogte (dunne cirkel). Het plaatje is op schaal.

Op de aarde staan twee waarnemers: de ene staat "bovenaan", de andere staat "rechtsboven". De dunne blauwe lijnen stellen de horizon voor van elk van deze twee waarnemers.

Het deel van de satellietbaan dat boven de horizontale blauwe lijn komt, is in principe zichtbaar voor de waarnemer die "boven" staat.

Het deel van de satellietbaan dat rechtsboven de schuine blauwe lijn komt, is in principe zichtbaar voor de waarnemer die "rechtsboven" staat.

De waarnemers staan zodanig, dat de satelliet voor de ene waarnemer net boven de horizon verschijnt, als hij voor de andere waarnemer net onder de horizon verdwijnt.

De waarnemers staan 45° van elkaar. Dat betekent dat elke waarnemer in principe 1/8 van de omloopbaan kan zien.

Op 600 km hoogte duurt een omloop ongeveer 95 minuten. Elke waarnemer ziet de satelliet dus gedurende ongeveer 12 minuten (onder ideale omstandigheden).

(Je kunt dit vast wel wiskundig narekenen, maar ik vond een tekeningetje wel zo duidelijk.)
Plaatje bij antwoord
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Goeie - de maan is immers ook een satelliet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryo, als een satelliet in 90 minuten om de aarde draait en wij zouden hem ca. 10 minuten kunnen zien, zou dit inhouden dat we in 1 oogopslag 1/9 van de omloopbaan kunnen zien. Is dat niet veel minder? De omloopbaan is ongeveer 40.000km. 1/9 = bijna 4500km. Dat lijkt me een beetje veel.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik was een beetje in de war. Ik had een satelliet in gedachten die een omloopbaan op 600 km hoogte heeft. Ook daar zitten overigens veel satellieten - voordeel van een wat hogere baan is dat het langer duurt voor ze naar beneden vallen door de wrijving met de bovenste lagen van de atmosfeer. Zie de toevoeging op mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn 3 echte satellietenschillen die op verschillende afstand van de aarde draaien. Volgens mij zijn alleen van de laagste de reflecties met het blote oog zichtbaar. Je zou het ook met de snelheid van de satellieten kunnen berekenen. Die vliegen met iets van 28.000 km/u om de aarde. Die 12 minuten is 1/5 van een uur = 5600 km... is nog steeds erg veel.
Bedankt voor je moeite het geheel te tekenen. Nu zou je nog het tijds/snelheidsverschil tussen een vliegtuig en satelliet die over je heen vliegt kunnen berekenen/tekenen. Volgens mij vliegt een satelliet op 600km hoogte sneller voorbij als een vliegtuig op 10km hoogte (hoewel dat natuurlijk 's nachts moeilijk te schatten is, maar met bv. deze site http://casperflights.com/eham/ wel mogelijk is te bepalen.)
Cryofiel
13 jaar geleden
Die "ruim tien minuten", om het zo even te verwoorden, zijn mijn persoonlijke ervaring. Dat was de periode waarin we grondcontact hadden vanaf ons grondstation (Luigi Broglio) in Kenia. De precieze tijdsduur van het grondcontact hing ervan af of de satelliet gedurende die bepaalde omloop wel of niet recht over het grondstation heen kwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, satelliettelefoon? Of contact met ISS/Spaceshuttle?
Mijn ervaring is dat als ik in de zomer op m'n rug op een hei oid lig, dat de vliegtuigen meestal knipperen en satellieten veel sneller en stabieler overvliegen (tussen 2 en 4 minuten oid).
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee, het grondstation dat het contact onderhield met een wetenschappelijke satelliet. Sommige satellieten knipperen ook. Satellieten die drieassig gestabiliseerd zijn, knipperen niet. Je ziet meestal de reflectie van de zon op een zijpaneel van de satelliet of op een zonnepaneel. Satellieten die (een deel van) hun stabiliteit krijgen door te draaien (gyroscopisch effect), knipperen vaak wel. Veel satellieten hebben een vier-, zes- of achthoekige behuizing. Telkens wanneer een zijpaneel (een van de vier, zes of acht) de zon precies jouw kant op reflecteert, zie jij een "knipper".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt wel interessant, maar wel stress ten tijde van het overvliegen, omdat je dan natuurlijk zoveel mogelijk gedaan wilt hebben. Ook door de verschillende luchtlagen lijken de satellieten te knipperen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Als alles goed gaat, is het een rustig baantje (zowel van de satelliet als van mij). Als het contact hapert, is er inderdaad enorme stress. De periode van grondcontact is helemaal volgepland met het ophalen van statusgegevens (besturing) en meetresultaten (wetenschap), en met het geven van nieuwe commando's voor de volgende omloop (zowel besturing als wetenschap). Als daar iets hapert, ben je voor je het weet een hele omloop kwijt, en als je daardoor een fout maakt in de besturing zelfs meerdere omlopen. Omdat je het hebt over een apparaat van anderhalf miljard Euro waarvan, ook gezien de beperkte levensduur, elk uur uitermate kostbaar is, dan heb je inderdaad wel "een beetje" stress. Het knipperen komt inderdaad ook door verschillende luchtlagen, en vooral door atmosferische turbulentie - hetzelfde verschijnsel dat ook vaste sterren doet knipperen.
Een satelliet straalt zelf geen licht uit, maar weerkaatst slechts het zonlicht. Hierdoor is de kunstmaan slechts zichtbaar als ze aan de volgende voorwaarden voldoet:
* De satelliet moet zich boven de horizon van de waarnemer bevinden.
* Voor de waarnemer zelf moet het al nacht zijn, want de gereflecteerde lichtstralen zijn anders niet zichtbaar tegen de verlichte hemel.
* Omdat de satelliet slechts zichtbaar is doordat hij het zonlicht weerkaatst, mag hij zich niet in de schaduwkegel van de aarde bevinden.
* De lichtstralen die worden weerkaatst door de satelliet, moeten voldoende helder zijn om te worden opgemerkt met het gebruikte waarnemingsinstrument.
Als een satelliet bij een doorgang aan deze voorwaarden voldoet, kan hij opgemerkt worden als een stip die zich traag langs een rechte lijn aan de hemel beweegt. Als het een heldere hemel is kan je continu wel ergens een satelliet ontdekken, afhankelijk van hoe donker de plaats op aarde is waar je staat. Tussen ongeveer 4 minuten en een half uur lang kan je zo'n satelliet dan zien.