de zon zelf draait héél erg langzaam om zijn as, maar je merkt het alleen dat je 't van een andere kant ziet, maar niets belangrijks
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde draait om zijn as en om de zon. De zon beweegt zelf ook, met een rotatiesnelheid van 230 km/s duurt het ongeveer 29 dagen om om haar as te draaien. Verder draait de zon om de kern van de melkweg in 200 miljoen jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Zon draait om haar as met een enorme snelheid van om en bij de 800.000 km per uur aan de evenaar.
Ter vergelijking : de Aarde draait aan de evenaar rond haar as met een snelheid van ergens in de buurt an 1700 km per uur. Ze draait dus met een snelheid van meer dan 500 keer die van de Aarde .
De omtrek van de Zon is ook heel wat groter...en het is zo dat de Zon in de poolstreken er ongeveer 25 aardse dagen over doet om 1X rond te draaien. Aan de evenaar heeft de Zon 36 dagen nodig . Dus de Zon draait niet gelijkmatig , ze heeft zones.
De 'gewone' mensen merken daar niets van , maar mensen die de Zon observeren wel uiteraard. Maar men houdt fenomenen die gezien worden op het oppervlak of de buitenste lagen constant in de gaten. Die oppervlakte is zeer woelig , met zonnevlekken en immense zonnevlammen.Een aantal storingen en fenomenen hebben wel degelijk invloed op Aarde (vooral magnetische storingen baren ons zorhen)