Lijkt de maan soms groter omdat deze dichterbij staat, of omdat je het vergelijkt met objecten aan de horizon?

Is de maan soms groter voor het oog omdat deze dichter bij de aarde staat of is dat omdat je de maan met objecten op de horizon vergelijkt. Dus dan betekent dat de maan altijd even groot is waar je ook kijkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Hij staat dichterbij, dat zeiden ze net nog op het nieuws.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar lijkt die daardoor ook groter of maakt die afstand niet uit op de totale grote afstand tussen aarde en maan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het scheelde zo'n 14% met normaal en omdat hij dichterbij staat lijkt hij groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat punt alweer voorbij? Of is het vannacht tijdens de ondergang alweer verleden tijd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het effect van de grootte is al wel weer weg, wat je nog wel heel goed ziet is dat de maan 30% helderder is, bijna verblindend.
Allebei. Doordat de maan nu "dichtbij" is, lijkt hij groter dan normaal. Maar het effect van de objecten aan de horizon is ook groot. Nu de maan hoger aan de hemel staat dan aan het begin van de avond, lijkt hij al weer veel kleiner, terwijl hij echt niet veel verder van de aarde vandaan is gaan staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom lijkt de maan in de winter vaak ook groter.
De afstand tussen de maan en de aarde varieert tussen ongeveer 363.300 km (dichtste punt) en 405.500 km (verste punt).
Op 19 maart 2011 zal dat 356.757 km zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op zich maakt de afstand niet zo heel erg veel uit. wat wel veel uitmaakt, is de samenstelling van de atmosfeer op dat moment. veel water in de lucht bijvoorbeeld kan als een lens gaan werken waardoor objecten als de maan veel groter lijken dan ze in werkelijkheid zijn