De aarde werd zo’n 5 miljard jaar geleden gevormd uit een samentrekkende wolk van stof en gas (waarschijnlijk werd die samentrekking weer veroorzaakt door een supernova-explosie van een andere ster)
In dat beginstadium was de aarde geheel vloeibaar en dus gemakkelijker te vormen.
Dat vormen gebeurde door de zwaartekracht en de ‘ronde vorm’ ontstond doordat de zwaartekracht het buitenoppervlak zo klein mogelijk willen maken (een bolvorm kost ook het minste energie).
Stel je honderd knikkers voor op de vloer. Als je daar een touw omheen legt en dat aantrekt, zul je geen driehoek of vierkant krijgen maar een ronde vorm, omdat die bij de gegeven inhoud de kleinste buitenkant heeft. Iets dergelijks gebeurt ook met regendruppels: die zijn ook rond (als je de invloed van de luchtwrijving tijdens het vallen even verwaarloost). Als de regendruppels afkoelen, houden ze die ronde vorm en krijg je dus ronde hagelstenen. Zo ging het ook ongeveer met de aarde en de andere planeten, toen deze afkoelden. (Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus zijn overigens gasplaneten)

mvg

Natuurkundeleraar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

omdat ie rond is
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat dat model planeet al uitverkocht was toen de aarde haar vorm koos..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat we ronddraaien en zwaarte kracht hebben. Door de zwaartekracht word de aarde bij een gehouden. En doordat we rond draaien word de massa verdeelt. Denk maar aan een pizza die je in de lucht laat ronddraaien. Die wordt ook niet vierkant maar rond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat dan columbus eraf gevallen zou zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sterren in het heelal hebben ook niet de puntige uitsteeksels die we altijd op papier tekenen. Waarom zijn alle planeten rond en dus de aarde ook? Professor Jo Hermans, verbonden aan de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden, geeft een duidelijk antwoord op de vraag waarom de aarde een ronde vorm heeft.
,,Niemand is er natuurlijk bij geweest, toen de aarde zo'n kleine vijf miljard jaar geleden ontstond. Maar we weten wel ongeveer hoe dat gegaan is. De aarde werd, samen met de zon en de andere planeten daaromheen, gevormd uit een zich samentrekkende wolk van gas en stof. Voor het beantwoorden van de vraag waarom de aarde rond is, kunnen we het beste kijken naar het stadium waarin ze vloeibaar was. Dan is de vorm gemakkelijk te beïnvloeden. En dat beïnvloeden gebeurde door de zwaartekracht. De zwaartekracht is de aantrekkende kracht die ervoor zorgt dat de aarde rond de zon draait, en de maan plus allerlei satellieten weer rond de aarde. Als die kracht er niet was er zouden de astronauten met hun ruimtecapsule het heelal in verdwijnen, als gevolg van de middelpuntvliedende kracht.
Die zwaartekracht (of gravitatiekracht) zorgde er nu voor dat de jonge, vloeibare aarde een ronde vorm kreeg. Dat komt doordat de aantrekkende krachten het buitenoppervlak zo klein mogelijk willen maken. Denk even aan honderd knikkers op de vloer. Als je daar een touw omheen legt en dat aantrekt, zul je echt geen vierkant krijgen, of een driehoek. Je krijgt een ronde vorm, omdat die bij de gegeven inhoud de kleinste buitenkant heeft. Iets dergelijks gebeurt ook met regendruppels: die zijn óók rond, al is de oorzaak van de samentrekking daar anders. Als zo'n regendruppel nu afkoelt, houdt hij zijn ronde vorm en krijg je ronde hagelstenen. Zo ging het ook met de aarde, toen die afkoelde. En precies zo ging het met de andere planeten.

info : De aarde is rond om dezelfde reden waarom een regendruppel en een zeepbel gewoonlijk rond zijn. Een vloeistofdruppel neemt namelijk, indien mogelijk, de vorm van een bol aan. Dit gebeurt wanneer een vloeistof door de lucht valt, zoals een regendruppel. Of drijft (zweeft) zoals een luchtbel. Toen de aarde zich vormde, was deze heet en vloeibaar. Daar de aarde in de ruimte zweefde, nam ze de vorm van een bol aan. Naarmate het vloeibare gesteente afkoelde en in vast gesteente overging, bleef de aarde nagenoeg die ronde vorm behouden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals natuurkundeleraar schrijft en omdat de aarde ronddraait is ie ook niet exact rond maar heeft een afplatting van 1/297, op de evenaar is ie iets groter, die wordt namelijk iets naar buiten geslingerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zie ook deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/planeten-perfect-rond.1360

Overigens hoeft de aarde niet eerst vloeibaar te zijn geweest om rond te worden: Zolang de zwaartekracht van de aarde maar sterker is dan de andere krachten die werken in de aarde (bijvoorbeeld wrijvingskrachten) zal de aarde vanzelf rond worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurkunde leraar slaat de spijker behoorlijk op z'n kop met dat kleine puntje dat een 'lichaam' (in dit geval planeet) niet vloeibaar hoeft te zijn. Ieder object dat maar zwaar genoeg is zal zichzelf uiteindelijk rond trekken. De zwaartekracht werkt namelijk vanuit het midden van het object en in alle richtingen gelijk en trekt als het ware uitstulpingen naar het midden. Hoe groter de uitstulping, hoe zwaarder dat deze zal zijn en hoe verder deze in het object 'zakt'. Hoe zwaarder de planeet hoe vlakker deze zal zijn. De zwaartekracht maakt zo ook dat planeten een maximale berg hoogte hebben bijvoorbeeld (op Mars kan een berg veel hoger zijn dan op Aarde bijvoorbeeld).
Het verschil tussen een planetoïde en een dwerg planeet is dan ook dat een dwerg planeet (om de titel planeet te krijgen) door zijn eigen zwaartekracht rond is geworden. In de praktijk is dat vrij moeilijk te controleren overigens en zorgt voor de nodige discussies onder sterrenkundigen.
Dit alles is overigens zonder erosie of middelpunt vliegende kracht mee te tellen (Saturnus is bijvoorbeeld aan de polen afgevlakt door zijn snelle rotatie).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat hangt van de definitie van je vraag af. Wat bepaal jij als vierkant? Waarom heet een stoel een stoel en niet een telefoon? Wij hebben er een naampje aan geplakt.