Kan 'donkere materie' (dark matter) niet gewoon uit heel veel zwarte gaten bestaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee.

Zwarte gaten bestaan uit klassieke materie zoals wij dat kennen, en laten een meetbaar effect achter op waarnemingen vanaf de aarde.

Als donkere materie uit zwarte gaten zou moeten bestaan, zou dat inhouden dat de intergalactische ruimte vol zou moeten zijn met deze klolossen. Dit zou de zwartekrachtseffecten tussen stelsels verhogen, waardoor deze minder snel uit elkaar gaan of zelfs naar elkaar toe gaan, en zicht op verder liggende stelsels verstoren of zelfs volledig ontnemen.

Observaties van de diepe ruimte als de diepe Hubblevelden geven resultaten die je zou verwachten als donkere materie niet uit zwarte gaten bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'vol zou moeten zijn met deze klolossen'
Een zwart gat kan toch ook gewoon extreem klein zijn?
Met name in 't 'begin' van 't heelal, waarbinnen binnen kortere tijdsbestekjes massa's zich tot zwarte gaten liet persen.
Tenminste ik heb gelezen dat als er meer massa opeengehoopt zit (zoals in 't begin na de big bang?), dat de evolutie naar een zwart gat veel sneller verloopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zwart gat kan inderdaad ook heel klein zijn, maar kleinere zwarte gaten vergaan sneller dan grotere zwarte gaten dankzij het verschijnsel dat bekend staat als Hawkingstraling. Het is heel goed mogelijk dat het universum vroeger gevuld was met baby-black-holes, maar deze zullen dan in de tussentijd al lang en breed verdampt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoeft toch niet?
Alleen gaatjes met een bepaalde massa stoten meer straling uit dan dat ze ontvangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik begrijp denk ik niet helemaal wat deze stelling in houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat niet alle zwarte gaten meer straling uitzenden dan dat ze aan massa ontvangen. Dus dan blijft dat zwarte gat 'altijd' een zwart gat en wordt de massa van dat zwarte gat NIET kleiner door Hawkingstraling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, oké. Maar dan ga je dus uit van een constante toestroom aan nieuwe materie om de totale massa op peil te houden of te verhogen, hetgeen in de intergalactische ruimte niet zomaar voor handen ligt. De zwarte gaten die volgens de theoriën sterrenstelsels bij elkaar houden zijn al gigantisch groot, maar deze zitten ook nog eens in een omgeving waar nieuwe materie voorhanden ligt, en waar dus constant "gegeten" kan worden. Maar als je een zwart gat daar dumpt waar niks te halen valt, zal deze uiteindelijk verdampen. En voor kleinere zwarte gaten is 13 á 14 miljard jaar ruim voldoende.
Het verklaart voor een deel de donkere materie, maar bij lange na niet genoeg...
Een zwart gat is materie, en is zwart, why not? Maar de massa´s zijn goed te bepalen van zwarte gaten en dat levert echt niet genoeg massa op om het donkere materie raadsel op te lossen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom niet?
Eén zwart gat kan al ontzettend veel wegen.
Of er zijn overal gewoon ontzettend veel gaatjes. Zodat 't totaal aan massa toch weer enorm is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of een combinatie van beiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar dan nog is er een tekort, ook als je alle zwarte gaten erbij telt... De massa van een zwart gat is heel goed te bepalen... sterren die ernaast lijken te staan, die worden van de ster weggedrukt door de zwaartekract en die uit elkaar plaatsing is te bepalen en is een maar voor de totale massa van dat zwarte gat... dus dat kunnen we heel goed bepalen...
Neen, donkere materie is niet detecteerbaar.Maar ze moet bestaan want de meetbare materie van afgeplatte spiraalvormige sterrenstelsels zoals het onze heeft niet genoeg massa om de grote snelheid van beweging rond hun zwaartepunt te verklaren.Uiteindelijk is er veel meer donkere materie, dan gewone meetbare materie.