Warrom is pluto geen planeet meer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is de hond van Mickey Mouse geworden, dat verdiende beter :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soortgelijke vraag is hier al eens gesteld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb even gekeken en de letterlijke vraag toen was "wanneer" en nu waarom. Als ik de reacties doorlees zijn ze ook aanvullend en gaan nu ook in op het waarom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In die vraag staat OOK waarom! (En ik heb het waarom beantwoord). Ik ga hier nog even hetzelfde antwoord geven.

Het beste antwoord

Omdat hij zo klein is doet hij niet voldoende aan de regel om een planeet te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wiki:
'Op 24 augustus 2006 werd in op het 26ste congres van de IAU in Praag beslist dat een planeet een object is dat door zijn eigen zwaartekracht rond is, zich in een baan rond de zon moet bevinden én de omgeving van zijn baan schoongeveegd moet hebben van andere objecten. Pluto voldoet wel aan de eerste twee voorwaarden maar niet aan de laatste.'

Toegevoegd op 23-06-2009 21:25:10
Ik vind die definitie van wat een planeet is trouwens kolder.
Want wat is 'de omgeving van zijn baan schoongeveegd moet hebben van andere objecten'???
Hoe groot mogen die objecten zijn? 1mm? 1km?
En wat is 'omgeving'? 1000km? 1000000km? 1000000000km?
Volstrekt arbitrair.

Zou je Pluto trouwens wel als planeet willen zien, dan zouden we trouwens MINIMAAL 13 planeten hebben: http://en.wikipedia.org/wiki/Dwarf_planet#Current_members

Toegevoegd op 23-06-2009 21:27:43
En wat is 'rond'? Max. 1% afplatting? Max. 50% afplatting? En wat is een baan rond de zon? HOE cirkelachtig of ellipsvormig of excentriek mag die zijn?
Echt, de huidige definitie is volstrekt arbitrair.
Wil je duidelijke afspraken hebben, dan moet je veel exactere maatstaven geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat zo is, dan heb ik een stalker ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dag hangt er vanaf... Bent u man of vrouw? Gewelddadig of vredelievend? Etc.
Hij is niets verandert hoor, maar voldoet niet meer aan de definitie van een planeet, that´s all...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben nieuwe definities voor planeten bedacht.
Eén daarvan is, dat een planeet moet overheersen in zijn omgeving.
Pluto heeft een maan (Charon) die de helft zo groot is als Pluto. Dat kan gewoon niet door de beugel, dan is Pluto geen volwaardige planeet.
AWM
14 jaar geleden
@mmm
bij niet ronde objecten horen voornamelijk brokstukken die helemaal niet rond zijn

maar als we pluto tot een planeet rekenen zouden we nog enkele andere hemellichamen als planeet moeten beschouwen. pluto is een groot object tussen allemaal iets kleinere objecten en aangezien een planeet van ons zonnestelsen moet voldoen aan de voorwaarde dat er geen brokstukken mogen rondvliegen is pluto geen planeet meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er ‘achter’ Pluto ook wat brokken, gruis en puin is dat in een baan om de zon draait, en om de discussie te voorkomen of dat dan ook planeten zijn, hebben ze Pluto maar gedegradeerd tot dwergplaneet. Dan is alles wat kleiner is dan Pluto zeker geen planeet.