Hoe herken ik wat ik zie tijdens het kijken naar sterren en planeten?

Nav de afgelopen avonden die zeer helder waren en bij ons ook nog eens de stroom was uitgevallen heb ik eens naar boven zitten kijken. Het zag er prachtig uit, maar heb geen idee waar ik dan eigenlijk naar zit te kijken. Het 'steelpannetje' lukt nog net, maar dan houdt het op.

Nu wil ik een verrekijker kopen om naar de sterren te kijken. Ik heb via een antwoord op een andere vraag de link gevolgd naar de site van Frank Deboosere (http://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag138.php) dus ik weet welke kijker ik ongeveer moet hebben: 7x50, maximaal 10x50. Daarmee zou je kleuren van sterren, nevels, kraters op de maan, de ringen om saturnus en de manen van Jupiter mee moeten kunnen zien.

Maar de hemel is zo groot, hoe en waar begin ik? Zijn er tips voor beginners die helpen om te begrijpen wat je ziet, of trucs waarmee je makkelijker kunt zoeken naar bepaalde zaken die wil zien?

Toegevoegd na 1 week:
Mensen bedankt voor alle tips! Heb geboden op een mooie verrekijker en ga binnenkort goed voorbereid op pad met de info via de links.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk eigenlijk, als de stroom eens uitvalt, zie je ineens weer nieuwe dingen :)

Het beste antwoord

Hier staat veel info: http://mediatheek.thinkquest.nl/~lla178/Sterrenkijken.htm

Dit is een vrij gespecialiseerde site: http://www.allesoversterrenkunde.nl/ maar je kunt via 'mijn sterrenhemel' een interactieve sterrenkaart maken bijvoorbeeld, en je kunt elke dag kijken of er iets bijzonders te zien is.

Ook zijn er veel programma's die je op de computer kunt zetten om sterrenhemels te maken, aangepast aan waar en wanneer je gaat kijken - kijk bij Alles over sterrenkunde bij 'software', of kijk hier: http://home.wanadoo.nl/~gjdekok/linksoft.html

Ik ben zelf begonnen met eerst herkennen van de opvallende sterrenbeelden: Orion, Cassiopeia, en dan kijken naar de afzonderlijke sterren ervan. En natuurlijk de planeten: Mars, Venus, Jupiter.
Het steelpannetje, de Grote Beer, is een prima uitgangspunt om verder te kijken, met bijvoorbeeld de planetariumsoftware kun je zien welke sterrenbeelden er links en rechts van staan, en zo kijk je steeds verder.

Veel plezier!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede tip, bedankt! ga gelijk even kijken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer nuttige en leesbare sites! Nogmaals bedankt, ga hier zeker plezier van hebben :)

Andere antwoorden (5)

Als je een Android-telefoon hebt, kun je eens kijken naar de app Google Sky Map. Daarmee kijk je door de camera naar de sterrenhemel, en de app laat je precies zien hoe alles heet. Echt heel leuk om mee te beginnen!
Voor IPhone bestaat er volgens mij ook een alternatief.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm, ik heb geen van beiden en als ik al een iPhone had zou ik hem hier niet durven gebruiken ;) heb het filmpje bekeken en het ziet er inderdaad wel superhandig uit ja. misschien kan ik er een keer 1 lenen, want dat is wel mooi zeg!
Voor iphone gebruikers is er Star Walk.... Geniale app.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook zonder allerlei 'apps' kun je het leren hoor. Als je de grote beer (de steelpan) herkent is het eenvoudig om de Poolster te localiseren, en ook de heldere ster 'Arcturus' in het sterrenbeeld Bootes.

Vandaar uit kun je langzamerhand verder borduren in onze sterrenhemel. Zo heb ik het vroeger ook gedaan en ik kan inmiddels de meeste sterrenbeelden wel herkennen, zelfs al heb ik mijn mobiele telefoon thuis laten liggen.

Een handig programmaatje dat je gratis kunt downloaden is 'stellarium'. Een online sterrenhemel en planetarium.

Ik stuur je verder een link mee voor een heel leuke screensaver. Stel je eigen coordinaten in en je hebt 'real time' een overzicht van de sterrenhemel boven je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hee wat leuk! bedankt, ga er meteen mee aan de slag! +
Er staat op internet gratis software om u hieruit te helpen.
De informatie en simulatie is bovendien in het Nederlands.
Je kan ze ongeveer instellen op Uw locatie en ongeveer op het tijdstip dat je naar de hemel kijkt.
Ook een beperkt aantal satellieten kan worden aangeduid.
De simulatie toont U ook de richting welke je moet kijken.
Er is te betalen software van Starry Night , die U nog veel meer informatie geeft ...tot op het professionele toe , maar die software is prijzig en bestaat niet in het Nederlands.
We zitten in het internet tijdperk , waarom er geen gebruik van maken?
Wat verder heel interessant is....is de 'Hemelkalender 2011 ' een boekje dat jaarlijks wordt uitgegeven door de organisatie van astronomenclubs (Vlaanderen) , heel goedkoop en met elke belangrijke verschijning aan de hemel.
Ik geef U de links van beide:
Veel succes : gratis software , simulatie :link 1
Jaarlijks boekje hemelkalender (10 euro Vlaanderen) , (13 euro Nederland) ongeveer : link 2 (echt de moeite)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ bedankt ook voor uw reactie; ik ga van het weekend de boel eens goed bekijken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier nog iets interesssants gevonden...hier kan je ook al wat praktische info uit halen:
(had daar ooit een bladwijzer van gemaakt)
http://hemel.waarnemen.com/index.html
wat heel leuk is om mee te beginnen (helaas regent het hier nu) is kijken of je planeten kunt herkennen.

een aantal kun je met een gewone verrekijker (jupiter en saturnus zeker) al herkennen als piepkleine schijfjes.

Je vindt ze door te zoeken naar "sterren die niet twinkelen". Sterren lijken te knipperen, planeten zijn meer een lampje. Ook venus is goed te zien omdat die altijd vlak bij de zon staat, ervoor of erachter dus OF te zien bij zonsopkomst óf bij zonsondergang. Daar kun je ook het "niet twinkelen"op uitproberen