Kunnen we de draaiing van de aarde in de toekomst gaan gebruiken om te reizen?

Stel even dat we in de toekomst in staat zijn om een soort lift te maken waarmee je buiten de dampkring gebracht wordt. Is het dan mogelijk om naar boven te gaan, buiten de dampkring te wachten in een soort ruimtestation - dat fungeert als wachtkamer - totdat de aarde zover is gedraaid dat het punt bereikt wordt waarop je terug wil? En dan vervolgens natuurlijk weer naar beneden te reizen en op de plek van bestemming aankomen.

Er zitten natuurlijk een hoop haken en ogen aan, en ook deze lift zal energie kosten. Maar los van de beperkingen van het systeem en het punt dat je waarschijnlijk alleen zou kunnen reizen over dezelfde lengtegraad, vraag ik me dus af of het technisch mogelijk zou zijn en eventueel energiebesparing oplevert ten opzichte van reizen per vliegtuig en/of auto. In ieder geval zou het moeten schelen voor de uitstoot van co2 en het kost je maximaal 24 uur comfortabel wachten om aan de andere kant van de wereld terecht te komen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Nee, er bestaan op dit moment geen materialen die sterk en licht genoeg zijn om een zogenaamde 'space elevator' te maken. Er is hier een mooi Wikipedia-artikel over: http://en.wikipedia.org/wiki/Space_elevator
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daarom vroeg ik ook: 'in de toekomst'? maar hé, ik dacht: ik heb een originele vraag, blijkt het concept allang te bestaan. bedankt voor je antwoord en link! heb al ff snel gekeken maar ga hem nu helemaal doorlezen. + trouwens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag alknobe (+), en goed gevonden rvw (+). Helaas geen methode om te reizen, omdat vertrek en aankomst plaats dezelfde zijn.
Maar goed, elke hoofdstad zijn eigen lift en dan een soort openbaar vervoer systeem in space tussen de liften, dan kom je een heel eind...(in de toekomst).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, vertrek en aankomst plaats zijn juist niet dezelfde, anders zou het geen zin hebben idd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal goed en leuke link naar de Space Elevator; bedankt!

Andere antwoorden (4)

Nope is niet mogelijk. Wel leuk bedacht.

De dampkring die om de aarde zit zorgt er voor dat bijvoorbeeld satellieten mee draaien met de aarde. Deze kan je dus niet stil zetten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
satellieten draaien niet mee, zij draaien in een baan om de aarde buiten de dampkring. het idee is dus ook om buiten de dampkring te wachten.
Neej maar wel lauw idee ;D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is helemaal geen gekke gedachte.

De mens wil altijd meer, sneller en beter. Uiteindelijk zal het reizen met een traditioneel vliegtuig tot het verleden gaan behoren en zal er inderdaad een generatie ruimtevaartuigen ontstaan die zich aan de zwaartekracht onttrekken om vervolgens weer op het juiste moment af te dalen voor de eindbestemming.
Amsterdam - Tokio - 30 minuten.

Er stroomt natuurlijk nog wel een hoop water door de Rijn voordat het zover is, maar het is een kwestie van tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om zoiets voor Aardse verplaatsingen te toen is misschien wat ver gezocht . Zo'n lift is een idee dat al langer onderzocht wordt. Als ze zover zijn , zou het een geschikt middel zijn om te dienen als tussenstap bij eventuele ruimtereizen en misschien zelfs voor lanceringen vanuit de ruimte. Maar dat is voorlopig allemaal toekomst en zekerheid dat die er komt is er niet.
Aardse verplaatsingen zie ik wel niet zitten : of er zou op elke hoek van de straat zo'n lift moeten staan.
En zeg nu zelf 250 km stijgen en 250 km dalen om een paar duizend kilometer af te leggen? Ik weet niet goed.
Wanneer zo'n liften er zouden zijn ....dan moet je nog in capsule , over een quasi gewichtsloos gebied. In een ruimte waar zelfs superkleine steentjes tegen de ruimtebus botsen met een snelheid van 25.000 km per uur en meer.... louter denkbeeldig voorlopig. Het ISS bewijst nu al dat het op 300 km hoogte uiterst gevaarlijk is.
Lijkt me wel een leuk ideetje zo'n ruimtezeppelin.