Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Na 26 miljard lichtjaar, of 93 miljard lichtjaar ...
is er nog steeds iets of niets. Maar niemand weet dat. En het zijn ook onvoorstelbare afstanden.
Dus nog een paar miljard jaar, misschien is er dan meer bekend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De doorsnee van de ruimte is ruim 26 miljard lichtjaar (maar dit breidt zich constant uit). Daarna begint het grote niets. Daar is gewoon echt helemaal niets.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De doorsnede is toch veel groter? Ik meende meer dan 150 miljard lichtjaar. Ik ff opzoeke...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ja, zie hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/doorsnede-heelal-93-miljard-lichtjaar.15902
Ik ben 't zelden met Calculator oneens, maar daar was ik 't toch niet eens...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het universum 13,7 miljard jaar oud is, en we volgen de theorie van de big bang, dan kan alles zich hooguit met de lichtsnelheid in elke richting hebben verspreid. Er kan zich dus geen materie bevinden verder dan 13,7 miljard lichtjaar vanaf het punt van de big bang. De straal is dus 13,7 miljard lichtjaar, waaruit volgt dat de maximale diameter van de ruimte 27,4 miljard lichtjaar is. Als je op een groter getal uitkomt, mag je mij verklaren hoe die materie met een snelheid groter dan het licht is verplaatst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De expansie van de ruimte lijkt harder te gaan dan de snelheid van het licht; vergelegen stelsels zijn gemeten op een hogere snelheid, iets wat alle kanten op het geval is. Dit is te verklaren doordat de snelheid dóór de ruimte is gebonden aan de snelheid van het licht, maar de uitbreidingssnelheid ván de ruimte zelf hier niet aan gebonden is. Het is de ruimte zelf die uitbreidt. Alles wat er in zit wordt enkel meegedragen.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Widar, "daarna begint het grote niets". Dat kan niet, er is "daar" zelfs geen ruimte, en dat betekent dat er zelfs geen "daar" is. Bij mijn weten leven we in een onbegrensd heelal met een eindige (hoewel groeiende) diameter en een eindig (hoewel groeiend) volume.
Het houdt op aan de rand. Als je 't hebt over wat er voorbij die rand is: dat is niet bekend, omdat de vorm en de natuurwetten van het heelal niet bekend zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Er is toch geen rand? We leven in een randloos heelal met een eindige diameter.
Ruimte en tijd houden op te bestaan als je 13,7 miljard jaar naar het verleden reist. Wat er daar begint is ruimte en tijd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding