Hoe kan de zon in de lucht blijven hangen?

hoe kan dat toch? die grote lavabal in de lucht? xx

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (13)

Om dat omstandig heden zo zijn gecreëerd zijn dat dat mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's geen antwoord op het hoe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij wil de vraagsteller weten wat die omstandigheden dan zijn en waarom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theoretiche weet ik het niet maar dit is wel de reden dat het kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha dat zijn veeel minnetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat binnen een uur lol
Nee ze zijn het niet met me eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is dan ook werkelijk het meest belachelijke antwoord dat ik hier ooit heb gezien.
Daar is geen zwaartekracht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een beetje buiten het berijk van de zwaartekracht van de aarde, ook heeft de zon zelf zijn ijgen zwaartekracht die groter is als die van de aarde. maar ze staan ver genoeg uit elkaar om geen last van elkaar te hebben ( even heel simpel uit gelecht )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is niets wat het sterk genoeg aantrekt om op te landen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zon beweegt met alle sterren in het melkwegstelsel netjes mee. In het midden van het melkwegstelsel zit een zwart gat. Qua zwaartekracht is een zwart gat door niets geevenaard. Alle sterren in het melkwegstelsel draaien om dat zwarte gat heen.

Je kunt dit vergelijken met een zware kraal aan het eind van een touwtje. Je kunt de kraal in een prachtige cirkel laten draaien. Zwaartekracht is als het touwtje.

Onze zon draait, net als het kraaltje, om het zwarte gat in het melkwegstelsel.

Wij, de aarde, draaien, net als het kraaltje, om de zon.
Samen met de planeten Mercurius, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus.

De maan draait, net als het kraaltje, om onze Aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flyingcrow
13 jaar geleden
goed antwoord!+
flyingcrow
13 jaar geleden
vind ik ook!+
Als wij uit het raam springen hebben we altijd onze trouwe Aarde om op te vallen. De Zon heeft gewoon niks om op te vallen dus blijft die maar hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zon hangt niet in de lucht, want er is geen lucht in de ruimte. Als er een in-verhouding-veel groter/zwaarder hemellichaam vlak in de buurt was waar ie op kon vallen, dan deed ie dat zo.

Net zoals een baksteen uit een vliegtuig ook naar de aarde zal vallen: die aarde is een in-verhouding-veel zwaarder object vlakbij. Dus valt ie daarheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Héél kort:
De zon hangt niet in de lucht, maar gelijk wij jaarlijks een baan om de zon draaien, zo voldoet de zon dit in 200 miljoen jaar om het centrum van de melkweg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mischien is het een idee om het woord sterrenkunde of astronomie in te tikken bij o.a. google of wikipedia en zo een beetje inzicht te krijgen hoe het in elkaar zit.
13 jaar geleden
Galileo heeft ontdekt en geformuleerd, dat normaal iets in een on-versnelde beweging is. Stilstand is een uitzondering. De zon beweegt dus ook en gaat onder invloed van allerlei krachten een baan beschrijven.

Daarvoor - vanaf Aristoteles - dacht men, dat de zon stilstond en de hele handel om de aarde draaide.

Het feit dat de normale toestand van een object ‘in beweging’ is is tegen ons gevoel in, daarom stel jij de vraag, anders had jij het wel geweten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan je beter afvragen waarom de zon 'naar beneden' zou moeten komen. (De zon is overigens geen lava maar bestaat uit voornamelijk waterstof en helium gas.)

Zet eerst de dingen in perspectief. Als de Aarde een doperwt is dan is de zon een skippybal (de zon lijkt alleen zo klein door de enorme afstand). Je zou je dus eerder moeten afvragen waarom de Aarde niet op de zon valt.

De reden dat de Aarde op een veilige afstand van de zon blijft is de snelheid waarmee de Aarde om de zon heen draait. Net zoals satellieten om de Aarde heen blijven draaien ondanks de zwaartekracht van de Aarde. Zo gaan op een grote hoogte heel hard en vallen als het ware constant om de Aarde heen. Als je een bal hard weg gooit dan komt deze verder neer. De Aarde is niet plat maar rond. Het oppervlak waar je bal op valt ligt dus steeds 'lager' naarmate het verder weg is. Tot het punt dat het helemaal onder je door draait (de Aarde is immers rond). Als je nu je bal zo hard zou weg gooien dat die pas voorbij dat punt neer zou komen (en dus niet op het Aard oppervlak kan vallen) blijft je bal in een baan rond de Aarde draaien. (Zie ook de 2e link hieronder.)

Galileo Galilei heeft als eerste de beweging van de planeten om de zon heen beschreven (en is daar indertijd behoorlijk om verguisd). Daarvoor dacht men dat de zon en planeten om de Aarde heen draaiden en men kwam met de meest waanzinnig ingewikkelde wiskunde om die beweging te verklaren (men wilde niet tegen kerk dogma in gaan).

De zon draait weer om het centrum van de melkweg heen (met alle planeten erbij) op eenzelfde manier als de Aarde om de zon draait en de maan om de Aarde. De melkweg zelf vliegt ook weer met een behoorlijke snelheid door de ruimte heen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onder de zon zit waarschijnlijk een steenachtige bal.
de zon kan blijven hangen omdat er geen zwaartekracht
in het heelal bevind. bijvoorbeeld als wij in de ruimte zijn
dan blijven wij ook hangen. op aarde is zwaartekracht
en buiten de planeet niet snappie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je hier Jupiter en de zon door elkaar haalt.
Van Jupiter zijn er ideeën dat de planeet wel eens een vaste kern kan hebben. De kern van de zon is puur super heet plasma en is de plaats waar daadwerkelijk kernfusie plaatsvind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke zal wel
De Zon, met al haar planeten waaronder dus de Aarde, is altijd aan het vallen met een snelheid van ongeveer 18km/s , en dat de Zon me zijn aanhang eenmaal in de circa 220 miljoen jaar om het centrum van het Melkwegstelsel draait, met een snelheid van circa 220 km/s dus we vallen met z,n alle best snel
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je de snelheden waarmee objecten in de ruimte zich verplaatsen behoorlijk onderschat.