Is NASA wel relevant?

Er wordt ontzettend veel geld gepompt in ruimteonderzoeken etc. Is dit nou echt relevant? Kunnen we dat geld niet veel beter voor andere dingen gebruiken? Waarom laten we de ruimte niet lekker met rust, stel er is leven, wat dan? Dan hebben wij 24 miljoen in één vlucht naar de maan gestoken en woehoe, daar kruipt een insect!

Zoals Theo Maassen het m.i. mooi verwoord: "Er zijn maar 2 mogelijkheden: of ze slimmer dan wij, of ze zijn dommer dan wij. Als ze dommer zijn hoef ik het niks mee te maken te hebben, en als ze slimmer zijn hadden zij ons allang gevonden!"

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ruimtevaart in het algemeen biedt veel voordelen waar iedereen voordelen van heeft.
Jouw TomTom zou niet werken zonder ruimtemissies, net zomin als dat je live naar een TV programma kijken dat in een ander deel van de wereld wordt uitgezonden.

We kunnen dankzij ruimtevaart tegenwoordig nauwkeuriger klimaatsveranderingen herkennen of het weer voorspellen waardoor meteorologen nu sneller kunnen waarschuwen voor extreem zwaar weer. Vanuit een economisch oogpunt zou je kunnen zeggen dat ruimteonderzoek een technisch georiënteerde samenleving en daarmee de industriële ontwikkeling stimuleert.

In het internationale ruimtestation ISS worden bijvoorbeeld uiteenlopende testen gedaan die in een gewichtloze omgeving een aparte dimensie aan de onderzoeksresultaten geven, zoals onderzoek naar botontkalking en spierverslapping, waar astronauten na langere tijd in de ruimte automatisch mee te maken krijgen. Zij doen daar onderzoek naar, zodat bot- en spierziektes op aarde in de toekomst beter behandeld kunnen worden.”

Waarom dat ruimteonderzoek: : ‘omdat het er is’. Het ligt in de aard van de mens om te onderzoeken wat we niet begrijpen. We onderzoeken omdat we dezelfde drang voelen als de bergbeklimmer die de top van de Mount Everest wil bereiken.

Die maatregelen kosten inderdaad bergen met geld, wat voor sommigen een argument is om het dan maar vooral niet te doen.

p.s. tegenwoordig doet de NASA dat allang niet meer alleen. Wereldwijd werken ruimtevaartorganisaties samen, zoals de Europese ESA en de Canadese CSA.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn vele voordelen, maar natuurlijk ook nadelen, te bedenken die kleven aan het reizen door de ruimte. Maar eigenlijk moet je NASA zien als een (grote en dure) research and development afdeling. Als je het niet doet, merk je daar op korte termijn niets van. Maar op de lange termijn levert het in veel gevallen grote voordelen op. Belangrijke voordelen zijn vooral de neveneffecten die NASA heeft zoals: het creëren van veel werkgelegenheid, het ontwikkelen van allerlei nieuwe innovaties (veel zaken die in de automobiel- en vliegtuigindustrie gangbaar zijn geworden zijn ooit ontwikkeld door of voor NASA). Op het moment doet NASA veel aan innovatie op het gebied van energiebesparing en milieuvriendelijkheid.

Bovendien: we weten dat ooit het leven hier op aarde ophoudt te bestaan. Het is wel fijn als we voor die tijd een ander plekje onder de zon, of eigenlijk 'een zon' hebben kunnen vinden. NASA is voorlopig een van de weinige instanties die hier naartoe werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NASA is veel en veel groter dan wat je nu noemt. Ruimte onderzoek is maar een fractie van wat ze doen.

Denk aan onderzoek aan verdwijnen van regenwoud. Klimaatsveranderingen, zeestromingen, eigenlijk alles wat er 'van nature' om ons heen gebeurt 7 wat / how we het beinvloeden. Dat is zeer zeker relevant. Kijk maar even op hun site bij huidige missies: http://www.nasa.gov/missions/current/index.html