Welk geluid zou de maan maken, als hij zich niet door het luchtledige zou voortbewegen?

...zou dat geluid een hoge toon hebben of juist een lage brom?
Of een soort swoosh zoals wanneer je een object aan een touw rondzwiept?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als de maan zich niet door het luchtledige zou voortbewegen, maar door de lucht of een equivalent daarvan  --

Dan zou de maan neerstorten. Zo'n atmosfeer geeft zo gigantisch veel weerstand, dat de maan zou afremmen, en dus door gebrek aan weerstand op de aarde zou storten.

Maar goed, laten we uitgaan van een onbekende energiebron die ervoor zorgt dat de maan netto géén energie verliest, ondanks dat ze zich door een luchtlaag zou voortbewegen.

Als die luchtlaaggewoon een soort groter geworden atmosfeer van de aarde zou zijn, zou je een gigantische supersonische knal horen. De maan beweegt zich namelijk met Mach 3 (dat wil zeggen: drie keer de geluidssnelheid) in haar baan rond de aarde.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Geen geluid. Voor zover ik weet maakt de aarde ook geen geluid. Die bevindt zich in een dampkring en is veel groter. Als de aarde al geen geluid produceert doet de maan het ook niet in vergelijkbare omstandigheden.
13 jaar geleden
Ik denk niet dat de maan dan een geluid maakt, omdat hij een grote massa heeft en niet op een frequentie trilt (omdat dat zeer veel energie zou moeten kosten want je zit met een massatraagheidsmoment) die hoor- of voelbaar zou zijn.