Hoe kan het dat de Poolster op dezelfde plaats aan de hemel blijft?

Ik bedoel na een half jaar is de aarde aan de andere kant van de zon. De aardas wijst dan toch niet steeds naar de Poolster. De aarde draait toch in dezelfde stand om de aarde?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij is de afstand tot de poolsterren zo groot dat een verschuivinkje van januari naar july niet heel veel zal schelen. Maar dat is slechts een speculatie. De afstand tot de huidige poolster is 466 lichtjaar dus het verschil in afstand tussen zomer en winter van zo'n 300 miljoen km is slecht een kleine verandering. En de stand van de aarde is inderdaad gelijk op de precisie na dan.

Het beste antwoord

De poolster staat t.o.v. de diameter van de aardbaan heel ver weg. De aardas blijft steeds dezelfde richting wijzen, dus steeds in de richting van de poolster.
Vergelijk het met spoorrails, zowel de linker als de rechter wijzen allebei naar hetzelfde punt in de verte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alle sterren beschrijven in principe kleine cirkeltjes of ellipsjes aan de hemel in de loop van een jaar. Dat is het gevolg van de baanbeweging van de Aarde om de Zon. Hoe verder weg een ster staat, hoe kleiner zo'n ellipsje. Maar zelfs voor de meest nabije ster is de verplaatsing alleen met nauwkeurige apparatuur te constateren.
We kunnen die verplaatsing gebruiken om de afstand tot een ster te bepalen. Die verplaatsing noemen we de parallax en als de verplaatsing (de halve lange as van het ellipsje) 1 boogseconde is (dat is het 1/3600 deel van een graad) den zeggen we dat die ster op 1 parsec afstand staat. 1 parsec komt overeen met 3,26 lichtjaar.
De poolster staat op een afstand van 466 lichtjaar, oftewel 143 parsec. De parallax is dus slechts 1/143 = 0,007 boogseconde. Ik heb het even uitgerekend: dat is zoals je een euromunt ziet op 343 km afstand!
WimNobel
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Alleen oom Dagobert ziet een euromunt op 343 km afstand... + voor je prima antwoord.
volgens mij staat de Poolster staat op het moment recht op de as van de aarde. Je kan het vergelijken door naar 1 punt boven je te kijken en een rondje te draaien het punt blijft op dezelfde plek. Maar in het geval van de Poolster blijft dit niet eeuwig, zo als in het plaatje te zien is draait alles en wijst over bijvoorbeeld 1000 jaar die as van de aarde niet meer naar de Poolster en zal dus de Poolster ook niet meer het noorden aangeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij denkt dat de aarde gedurende de seizoenen niet meer naar de poolster kan wijzen maar dat is toch zo. Kijk naar het plaatje met de vier aardbollen en zie dat de schuine stand van de aarde niet verandert met het draaien naar de zon. Als je een lijn doortrekt vanuit de as van de aarde (zie ook het andere plaatje) dan gaat die lijn ongeveer door de poolster.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens gaat dit ook een beetje op voor de zuidelijke helft van onze aardbol. Als je die lijn doortrekt kom je bij het zuiderkruis wat met een wat ingewikkeldere manier daar de zuidelijke hemelpool aangeeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De poolster blijft tijdens de nacht niet altijd op de zelfde plaats aan de hemel. Er is ongeveer voor het moment één graad verschil. Als men lang genoeg zou leven 26000 jaar dan zou je merken dat de poolster van de pool verdwijnt en andere sterren, zoals Wega, de taak als poolster waarneemt.
Dit komt omdat de aarde een kantelbeweging maakt.
Robert