wat gebeuter alls der in het heelaal 2 zwate gaten tegen over elkaar staan ? waar word het licht dan naar toe gezogen naar lings of naar rechts ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat ligt helemaal aan een hoop factoren die je helaas niet noemt.

Een zwart gat is helemaal niet spectaculair zolang je niet voorbij de waarnemingshorizon komt; dan pas raakt het licht "verstrikt".

Tot die tijd ligt het aan hoe massief de zwarte gaten zijn, hoe ver zij uit elkaar zitten, en hoe het licht er langs reist. Tevens zijn in dit soort contreien de termen "links" en "rechts" niet naar behoren gedefiniëerd; ook hier op aarde betekenen deze twee woorden verschillende richtingen wanneer je het aan verschillende personen vraagt, of zelfs aan dezelfde persoon wanneer hij met zijn gezicht een andere richting in staat. Aangezien je geen van deze gegevens noemt, valt er niet meer te zeggen dan een paar generalisaties.

Uitgaande van het waarschijnlijk in je vraag geïmpliceerde traject van licht tussen de twee zwarte gaten door, en voor het gemak tevens uitgaande van twee even massieve zwarte gaten, zal het licht verbuigen richting het zwarte gat waar het het dichtste langs reist. Als het licht precies over het middelpunt van de afstand tussen de twee zwarte gaten reist, en de zwaartekrachtsinvloeden van de beiden elkaar dus exact opheffen, gaat het licht onverstoord rechtdoor.

In principe kun je hier vanuit gaan; het licht verbuigt richting het objecten welke een grotere invloed erop uitoefent. Zolang het niet voorbij de waarnemingshorizon komt, blijft het bij een passage. Voor trajecten waarop de beide objecten een even grote invloed uitoefenen, geldt dat de invloeden van de beide objecten elkaar dus opheffen, en het licht in een rechte lijn zal blijven reizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Naar dat gat wat het dichtst bij het licht is, er van uitgaand dat de bewegingsrichting van het licht loodrecht op de verbindingslijn tussen de twee zwarte gaten staat.
13 jaar geleden
Waar de zwaartekracht het groost is qua effect op het licht en het afbuigen daarvan zal het licht naar het zwarte gat met de grootste en meest nabije zwaartekrachtswerking "toegetrokken" worden en tenslotte binnen de waarnemingshorizon (Schwarzschildradius) van dat zwarte gat voor altijd verdwijnen.