Pluto is geen zwerfplaneet. Pluto wordt wel regelmatig aangeduid als dwergplaneet. Dit omdat hij zo klein is.

Recentelijk is zelfs besloten, dat Pluto te klein is om 'planeet' te mogen worden genoemd.

--

Alle planeten zijn overigens zwerfsterren, ook wel dwaalsterren genoemd. Het woord 'planeet' betekent letterlijk 'zwerfster'. Deze naam is gegeven aan "sterren" die telkens op een andere plaats aan de hemel stonden, in tegenstelling tot de gewone sterren, die een vaste plek hebben.
Cryofiel
13 jaar geleden
Zwerfplaneten horen thuis in de familie van ‘draken’ en ‘mythologie’ . Er zou ooit eens een planeet Mardoek of Nibiru in de buurt van de Aarde gekomen zijn en die zou na XXX jaar terugkomen .(nooit bewezen)
Pluto is anders van de planeten in het Zonnestelsel , vooral door zijn baan en baanvlak rond de Zon , dat heel erg afwijkt van de andere. Zo is het mogelijk dat baan van Pluto , kleiner is dan die van Neptunus , maar meestal is die veel groter.
Pluto is bovendien waarschijnlijk een dubbelplaneetje samen met Charon .... waarbij het gezamenlijke rotatie-middelpunt , buiten beide hemellichamen valt.
Het is nu een dwergplaneet genoemd omdat er teveel nieuwe en kleinere planeetjes gevonden zijn ,waarvan er sommige groter zijn dan Pluto.
Leuk om te weten :Er is een sonde onderweg naar Pluto en die zou aankomen in 2015 . Dus er valt binnenkort ‘Pluto’ nieuws in de bus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een planeet is een hemellichaam dat volgens de definitie voldoet aan drie voorwaarden;

1. bevindt zich in een baan rond een ster,
2. heeft genoeg massa om met zijn eigen zwaartekracht de interne krachten van zijn eigen lichaam te overwinnen zodat daarmee een hydrostatisch evenwicht bewerkstelligd wordt (m.a.w. gedraagt zich als een vloeistof en is daardoor nagenoeg rond),
3. heeft de omgeving van haar baan schoongeveegd van andere objecten.

Op de IAU-conferentie van augustus 2006 werd bovenstaande definitie aangenomen om hemellichamen binnen ons zonnestelsel te classificeren. Hierdoor verloor Pluto de status van planeet. Als wel aan voorwaarde 1 en 2 wordt voldaan, maar niet aan voorwaarde 3, wordt het betreffende hemellichaam een dwergplaneet genoemd; voorbeelden zijn Pluto, Ceres en Eris. Voor de classificatie van planeten buiten ons zonnestelsel (exoplaneten) zijn, onder andere door de moeilijke waarneming (ze worden nooit rechtstreeks waargenomen maar hun bestaan wordt afgeleid uit de afwijking in de baan van de sterren), nog geen regels vastgesteld.

uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Planeet

Al het overige in ons zonnestel is zwerfend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pluto is geen zwerfster. Pluto is een dwergplaneet. Hij was te klein om bij de 'echte' planeten te horen. Hij hoort nu ook niet meer bij de planeten van ons zonnestelsel.
Een zwerfster is een planeet die geen vaste plaats aan de hemel heeft. Dus eigenlijk alle planeten. Want die draaien in een baan om hun zon.
Eigenlijk vreemd om dat een zwerfster te noemen. Het is inderdaad een planeet.