De aarde draait van oost naar west. Welke draairichting had de inslagplaneet Theia?

Volgens mij moet Theia een tegenovergestelde draarichting gehad hebben dan de aarde. Bij een gelijke draairichting zou de omwenteling van de aarde min of meer tot stilstand zijn gekomen en was er van de aarde, als planeet waar leven tot ontwikkeling is gekomen, niets terecht gekomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk meer een opmerking. De aarde draait van west naar oost. Daarom komen de sterren en de zon in het oosten op.

Antwoorden (4)

Niet perse....
Per slot is die inslag niet loodrecht richting middelpunt geweest maar onder een hoek. En dan geeft die inslag zelf al een impuls aan de draaiing. (ook de aardbaan kan en zal daardoor veranderd zijn)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens deze theorie zou de inslag juist de draaiing van de aarde hebben *veroorzaakt*. Niet vanwege de draairichting van Theia zelf, maar omdat deze planeet niet loodrecht op de aarde gevallen zou zijn.

Vergelijk het met biljart: als de ene bal de andere niet in het midden (loodrecht) maar meer naar de zijkant (dus onder een andere hoek) raakt, zal de tweede bal spin krijgen, dus gaan draaien. Hetzelfde met een voetbal die je niet recht raakt, die draait.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theia had een schuine hoek t.o.v. de Aarde en de impact vond dus niet plaats vanuit een loodrechte --of nagenoeg---loodrechte (inslag-)hoek.

Dit heeft de draaiing der Aarde veroorzaakt,hoewel de rotatie der Aarde om haar as in de loop van de afgelopen 4,5 miljard jaar van haar bestaan
(men schat dat Theia zo'n 30 tot 50 miljoen jaar ná het ontstaan der Aarde is ingeslagen).

De kern van Theia zélf bevatte veel ijzer en is samengesmolten met die van de Aarde.

Uit de "debree" (= het vér naar buiten de Aardatmosfeer weggeslingerde inslagpuin,véle triljaren tonnen!) heeft zich later (na ong. zo'n 50 miljoen jaar van coagulatie en accretie van de puin en stofdeeltjes die zich in een ring hadden gevormd rond de Aarde) onze maan gevormd.

Lees meer hierover op de volgende interessante site van wikipedia omtrnet Theia:

Toegevoegd na 1 minuut:
correctie #1: triljaren=triljarden
correctie # 2: omtrnet= omtrent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is uw vraag niet op een betrouwbare manier te beantwoorden.
Of Theia ooit bestaan heeft is al louter speculatief. Er zijn vermeende aanwijzingen van wel …bij het bestuderen van sommige maanstenen , blijken er cruciale overeenkomsten met Aardse gesteenten. Maar evenveel elementen laten eerder vermoeden dat Theia er nooit geweest is.
Dus het is niet mogelijk enige betekenis te geven (voor de aardrotatie) aan iets dat mogelijk nooit bestaan heeft.
Er bestaan wel theorieën die een mogelijke baan , een mogelijke botsing en een mogelijk geboortemoment van de Maan.
Men stelt ook Theia voor als ongeveer de grootte van Mars , evenals een tijdstip van botsing (ongeveer 50 miljoen jaar na het ontstaan van de Aarde, helemaal in het begin van het Archeïcum….dat geologisch gezien overeenkomt met het Crypticum op de Maan..
Er zijn schema’s opgesteld geworden , hoe die speculatieve inslag op de Aarde zou gebeurd zijn en hoe door de inslag ,En hoe Aards puin in een baan rond de Aarde uiteindelijk de Maan zou gevormd hebben .
Zou het invloed op de rotatierichting van de Aarde gehad hebben …?
Omdat niets in deze relevant is heeft het geen zin nog eens te speculeren op iets dat op zich al speculatief is.
Er zijn andere theorieën over het mogelijke ontstaan van de Maan ,die veel meer wetenschappelike aanhang hebben.