Is het zo dat het grootste gedeelte van de ruimte bestaat uit iets waarvan we niet weten wat het is?

er is in de ruimte geen vacuum anders zou een raketmotor er niet werken er moet dus ''iets''zijn maar wat is dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja,dat is correct: 4,6 % van het ons bekende heelal bestaat uit "gewone" materie (protonen,neutronen,elektronen = de zgn fermions=materiebouwende deeltjes),waarvan weer ca. 99 % (!) uit plasma bestaat (= zéér hoogenergetische gassen die uit geïoniseerde deeltjes bestaan) en de rest,dus slechts ca. 1 %, bestaat uitr gassen,vloeistoffen en vaste stoffen.

Sterren bestaan nagenoeg geheel uit plasma,dat in het centrum d.m.v. kernfusie wordt omgezet in zwaardere elementen (in onze zon: waterstofgas in helium).

Dan bestaat ca. 23 % van het heelal uit de zgn. donkere materie,exotische vormen van materie die waarschijnlijk uit fotino's,axino's,neutralino's e.d. bestaat (= niet-baryonische deeltjes)(baryons zijn uit drie quarks bestaande deeltjes,zoals neotrons en protons).

Deze donkere materie is cruciaal voor de samentrekking van sterrenstelsels en clustrale vorming (= groepering van melkwegstelsels) en is dus de "ruggengraat" van materievorming van het heelal en vult dus de gewone zwaartekracht a.h.w. aan.

En dan tenslotte de nóg geheimzinnigere "donkere energie": de kracht die het heelal versneld doet uitdijen.
Het is i.p.v. een samentrekkende kracht --zoals zwaartekracht--- een repulsieve,afstotende kracht die verantwoordelijk is voor het vormen van b.v. de Voids= enorme intergalactische ruimtes,welke dus in de toekomst steeds groter zullen worden (een proces van vele miljarden jaren).

Deze "dark energy" of donkere energie,waarover nog bijna niets beked is (eerst ontdekt door de astronoom Saul Perlmutter,toen deze de lichtsterkteverschuiving van supernova's Tpe 1a onderzocht,eind 80'er jaren),dan alleen dat hij er móet zijn om de versnelde uitdijing van het heelal te kunnen verklaren,vormt echter maar liefst de rest van waaruit ons heelal is opgebouwd: zo'n 72 % ! dus bijna driekwart ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je conclusie dat er geen vacuum is OMDAT een raketmotor niet werkt is een beetje kort door de bocht. Zuurstof voor de verbranding wordt mee naar boven genomen, en de voortstuwing ontstaat door de wisselwerking tussen uitdijende gassen en het ruimtevoertuig zelf (denk aan het oude natuurkunde experiment waarin een fles wordt gelanceerd)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als we nu hierop een antwoord konden geven hadden we de Nobel prijs.
Er worden de laatste tijd meer vragen gevonden dan antwoorden.Er zijn een hoop zaken die we niet kunnen verklaren met huidige kennis.Bepaalde objecten gedragen zich ander dan we verwachten.Kijk bv naar de ontwikkeling van de nanotechniek.In de ruimte vermoed men dat er zomaar spontaan energie bellen ontstaan.Zwarte gaten we kennen ze al zeer lang en we kunnen er mee rekenen.Maar hoe zitten ze precies in elkaar????
Dus je vraag is prima!!!!Maar bij mijn weten nog geen afdoende antwoorden.
Probeer het met philosofie en gedachten spelletjes. Ik voormij vind dat veel leuker dan absolute antwoorden.
Mijn wis en natuurkunde zijn onvoldoende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De raketmotor werkt OOK in vacuum omdat hij in zichzelf een kracht opbouwt die naar alle kanten werkt , behalve naar de achterkant, want daar kan de druk weg.

Wel is het zo dat we de meeste materie wel als zwaartekracht kunnen waarnemen, maar domweg niet als materie.
Inderdaad is nog geen 5% van de massa die er volgens de zwaartekrachten zou moeten zijn , voor ons NIET waarneembaar als materie.

Veel deeltjes hebben nauwelijks massa, de bekende Neutrino's behoren daar toe maar daar zijn wel heel veel van , zo zijn er ook andere deeltjes die geen interactie met detectoren aangaan en door ons niet gemeten kunnen worden.
Dan heb je ook nog de dark matter en/of de enorme massa's die in zwarte gaten "verstopt"zit.
Die zien we door de zwaartekracht die ze op hun omgeving uitoefenen, zelf zien we ze niet of zien we ze omdat we ze niet zien.
Zo zie je zwart omdat uit het beeld een stuk mist, dat stuk absorbeert alle licht en is derhalve zichtbaar door zijn afwezigheid.
Zwarte gaten echter zijn zo klein dat we zelfs hun waarnemingshorizon niet kunnen zien, het zwarte gat zelf, of liever gezegd de kern kan nog wel eens veel kleiner zijn,
tenzij het toch uit bramen (snaren zonder dikte) bestaan die als een kluwe in elkaar steekt.
Deze kwuwe draden bestaan dan uit iets van 10 dimensies, deze draden kunnen dan soms door de waarnemingshorizon heen dringen en zo het zwarte gat laten verdampen.
Dit zou de Hawkingstraling kunnen verklaren.
Men is er echter nog lang niet uit.
Ook zou in een absoluut vacuum zeer bveel materie kunnen zitten die af en toe even in onze dimensies verschijnt om dan spontaan weer te verdwijnen middels een reactie met een antideeltje.
Dus de meeste materie speelt naar Nwtonse begrippen , vals.