Daar is minder remming van het aardoppervlak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Obstakels, zoals huizen, bomen, en het feit dat wij maar mieren zijn van grote hoogte gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
C+
Daar wordt de wind niet afgeremd door huizen,bomen...
De wind kan volop waaien en gaat dus harder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk komt dat voornamelijk door de 'straalstroom'
Een dunne band op ongeveer 10 km hoogte , die zich uitstrekt over bijna de omtrek van de Aarde , met winden boven de 300km per uur. Die stroom neemt ook de andere lucht mee in zijn zog.
Verder is het zoals op zee zeer open , de wind wordt minder geremd. (bijv. een orkaan zal toenemen in kracht boven de zee ... eens aan land verzwakt hij zienderogen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Dat zijn niet de enige redenen , in een complex systeem van de dampkring hebt ge ook een complexe combinatie van factoren , maar straalstroom en wrijving zijn waarschijnlijk de belangrijkste
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
minder obstakels(gebouwen, bomen, bergen...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk maar aan schaduw. Als je in de zon staat en je hebt nog een iemand langs je, dan zal die iemand die langs je staat minder zonlicht hebben omdat jij langs hem staat. Als het waait, en je hebt huizen, bergen van alles om je heen die dat tegenhoudt, dan zal niet zo hart waaien omdat het tegenhoudt. Maar als je bijvoorbeeld van de berg wilt afspringen omdat je een parachutesprong wilt doen of je hebt zin in ballonvaart, dan zal de wind meer/harder waaien dan beneden tijdens een wandeling op de straat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en waarom een min? ik mag toch mijn mening zeggen? plaats van een min had ik een verbetering gewenst. maar ja minnen geven is makkelijker natuurlijk...
omdat daar geen obstakels zijn