De verschillende energiebronnen in België
- Aardolieproducten: 39%
- Aardgas: 25%
- Kernenergie: 22%
- Vaste brandstoffen: 10%
- Hernieuwbare en secundaire brandstoffen: 3%
- Overige: 1%
Bron: www.statbel.fgov.be

Toegevoegd na 4 minuten:
Wie de evolutie van de afgelopen tien jaar bestudeert, zal constateren dat het verbruik van vaste brandstoffen (steenkool) is gedaald (van 19,1 naar 9,7%), dat het verbruik van aardolie en aardolieproducten stabiel is gebleven (van 39,9 naar 39,5%) en dat het aardgasverbruik lichtjes is gestegen (van 21,1 naar 22,1%). De sterkste groei is gereserveerd voor de hernieuwbare en secundaire brandstoffen (van 1,6 naar 2,5% = + 64%). Bron: www.statbel.fgov.be.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier is ze vast blij mee. Kan ze een goede spreekbeurt houden op school!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt he

Andere antwoorden (5)

Kolen in Wallonië,
Waterkracht, getijdekracht, zonne-energie, windenergie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ieder geval waterkrachtcentrales

Toegevoegd na 8 minuten:
7 kerncentrales
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
All of the above maar ook "gewoon" kerncentrales hoor. Ze hebben d'r zelfs een gezellige windmolen voorgezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen 1.bronnen : -uit eigen reserves
- afhankelijk van het buitenland
2.Welke bronnen vandaag aangeboord worden om het land van energie te voorzien en hoe dat in de toekomst gaat evolueren.
1. Er is een massa steenkool voorradig in België , maar omdat de lagen vrij dun zijn , vrij diep liggen , de lagen gebogen zijn en op vele plaatsen gebroken is in België net zoals in Frankrijk en Engeland een verlieslatende onderneming : daardoor zijn alle steenkoolmijnen op non-actief gezet , alhoewel er nog heel veel in de grond zit.
Steenkool wordt nu vooral geïmporteerd uit lijken te .Rusland (Koesbass -Donetz) ,Polen (Silezië) , De Verenigde Staten (de Appalachen -dagbouw) en dagbouw uit Canada.
Olie en gasreserves lijken te gering voor exploitatie.
Waterkrachtcentrales in de Gileppe , De Ourthe ,Eau Noire e zo meer dekken in Wallonië voor een deel de plaatselijke behoeften.
Ook windmolens en zonne-energie beginnen aan belangrijkheid te winnen.
Dus voor Steenkool , Aardgas (Algerije,Frankrijk, Noordzee, Nederland en Rusland) , Aardolie en Kernbrandstoffen is België volledig afhankelijk van het buitenland.
België importeert ook elektriciteit uit Frankrijk.
2.D elekticiteitsopwekking bestaat op dit ogenblik uit 55% uit Kerncentrales ,4% uit wind , water en zonne-energie en bio-massa de rest uit steenkool en gas-centrales: zo'n 30%
Zoals overal ter wereld is de alternatieve energie-sector grondig aan het uitbreiden en zal jaarlijks in procenten toenemen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Door deelname van de Groene Partijen is men overeengekomen op termijn alle huidige kerncentrales te sluiten.
Omdat in België (in tegenstelling tot Nederland ) ,meer dan de helft van de elektriciteitsvoorziening uit kernenergie komt ....zal dat een enorme omwenteling veroorzaken in de toekomstige bevoorrading

Toegevoegd na 17 minuten:
Nog even dit ter verduidelijking : Elekticiteit op zich is slechts een deel van de totale energievoorziening.
Transport ,verwarming en bedrijfsenergie komt uiteraard naast elektriciteit ook vooral uit aardgas , aardolie , steenkool etc.
Daarom zijn de percentages minder scherp naar kernenergie alleen: de cijfers van voorgaande beantwoorder zijn correct.

Toegevoegd na 25 minuten:
Elektriciteit uit watekrachtcentrale in Bütgenbach
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenpolen als Franstaligen en Nederlandstaligen.
Ze heffen elkaar op en aan het eind komt er niets meer uit. En dat allemaal veroorzaakt door de Toren van Babel.