http://www.goeievraag.nl/vraag/regent-noordpool.92700

:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is dat juist hetgene waar wolken uit bestaan; water
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, in bevroren toestand als waterdamp of ijskristalletjes. Meestal dat laatste.
Dat geldt voor alle potentiële neerslag-wolken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De noordpool ligt om 90 graden N.B. Sta je daar en kijk je alle kanten op, dan kijk je altijd naar het zuiden. Ik weet niet, of het weer daar vaak gemeten wordt. De noordpool ligt waarschijnlijk op een bevroren zee. Als er regendruppels voorkomen, dan zal dat altijd in de zomer zijn. Het weer wordt dacht ik het meest waargenomen op stukken land. Nemen we Svalbard, Spitsbergen dus, dan zit je op ca 76 graden N.B. De gemiddelde etmaaltemperatuur in juli is daar ca plus 5 graden C. Waarschijnlijk is de invloed van de warme golfstroom daar groot. Volgens mij is de temperatuur in de zomer, meer dan bij ons, onder meer afhankelijk van de windrichting. Soms is het op Svalbard in juli veel kouder dan normaal, maar soms ook veel warmer dan normaal. En het kan gebeuren, dat warme lucht nog verder doorstoot en dat de noordpool daar een vleugje van meekrijgt. Er ligt wel een dikke ijslaag op de noordpool. Maar ik denk, dat de bovenlucht in de zomer veel warmer kan zijn. Dus ik denk wel, dat wolken op de noordpool waterdruppeltjes kunnen bevatten. Ik denk het allemaal, maar ik weet het niet zeker.
Het is wel zo, dat het boven de noordpoolcirkel, b.v. in Noorwegen, Zweden en Finland, in de zomer vaak heerlijk warm is, maar dan zit je nog lang niet op de noordpool. Wel is er daglicht in de nacht.

Toegevoegd na 37 minuten:
Zie ook mijn antwoord op de vraag, of het op de noordpool wel eens regent.
13 jaar geleden
Een wolk IS een verzameling waterdruppeltjes.