is het verenigd koninkrijk een land?

wiki duid het namelijk aan als een land. maar in dat geval snap ik niet dat engeland als land mee kan doen aan het wk voetbal. je kan toch geen land binnen een land zijn? je bent dan toch een provincie oid en kan dan niet als zodanig aan een landentoornooi deelnemen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Ha, die Menno;

Staatkundig gezien zijn de landen van het Britse Gemenebest onafhankelijke staten onder één staatshoofd. Australië en Canada vallen daardoor formeel ook nog steeds onder QE2 en opereren verder ook gewoon zelfstandig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee. De UK is een verzameling van landen die allemaal apart meedoen voor de kwalificaties van een EK/WK. En als het klopt wat Wikipedia zegt, dan zouden alle landen van de UK nog steeds met de kwalificaties mee mogen doen, kijk bijvoorbeeld maar naar San Marino: dat is een land omgeven door Italië, maar dat land doet ook gewoon mee met de kwalificaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het UK bestaat uit 4 "countries" die samen één staat vormen, en je zou kunnen zeggen dat ze dan eerder als 1 land, namelijk het UK mee zouden kunnen doen.
Van oudsher is dat echter niet zo, dus doen alle countries apart mee.
Het is net zo onlogisch als de deelname van Israel aan het EUROvisie Songfestival, maar ook dat is nou eenmaal al een tijd zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Verenigd Koninkrijk heet vandaag voluit :
VERENIGD KONINKRIJK VAN GROOT-BRITTANNIË EN NOORD-IERLAND
Bestaat uit: Engeland GB en eilanden ,Schotland GB en eilanden ,Wales GB en eilanden en Noord-Ierland (niet GB)
LET OP : Het eiland Man en de Kanaaleilanden, Jersey, Guersney, Sark , Alderney, Herm , Jetou en zo behoren daar NIET toe.

Het Verenigd Koninkrijk is dus een land , met deellanden ,net zoals de Verenigde Staten ,De Bondsrepubliek, België en Zwitserland.

In de voetbal en andere sporten treden ze wel als afzonderlijke landen op….maar dat heeft sport-historische gronden
En….Engelsen (80%) zijn nogal behoudsgezind en houden tradities in eer.