De Marianentrog is met een diepte van ongeveer 11 kilometer de diepst bekende plek in de oceaan, een trog, ten oosten van de Marian. De trog heeft een gemiddelde breedte van zo'n 70 km maar is in het zuid-westen bij het eiland Guam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Diepste punt in de oceaan (gemeten) is de Marianentrog.

De Marianentrog is met een diepte van ongeveer 11 kilometer de diepst bekende plek in de oceaan, een trog, ten oosten van de Marianen. De trog is ongeveer 2500 km lang en loopt in een boog van het noordoosten naar het zuidwesten. De trog heeft een gemiddelde breedte van zo'n 70 km maar is in het zuid-westen bij het eiland Guam, op het punt van de Marianentrog, ongeveer 338 km breed. Op de bodem heerst een druk van ongeveer 108,6 MPa (= 108 600 000 Pa), meer dan 1000 keer zo hoog als die aan de oppervlakte.

De Marianentrog is ontstaan doordat de Pacifische plaat door de platentektoniek onder de Filipijnse plaat is geschoven, waardoor ook het vulkanische eiland Guam onder andere is opgestuwd.

meer info zie link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"The Challenger Deep" : -10.923 m
Zuiden Marianen Trog , tussen het eiland Guam en De eilandstaat Palau