Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Het ziet er naar uit dat het Rumelange is. Dat ligt in Luxemburg. Strikt genomen kan je nog een paar honderd meter zuidelijker gaan, maar daar ligt geen plaats.

Kwestie van op de kaart kijken. De grens van Belgie en Luxemburg loopt een beetje naar het zuidoosten, dus rechtsonderin de benelux is het meest zuidelijke puntje. Dan ligt Rumelange zo te zien het zuidelijkst (Schengen lijkt een fractie noordelijker te liggen).
(Lees meer...)
4 maanden geleden
KleinDuimpje
4 maanden geleden
Als je kijkt op de kaart is er nauwelijks te zien welke plaats zuidelijker is (Schengen of Rumelange).
Kijk je naar de coördinaten, dan is
Schengen 49*28’
Rumelange 49*27’
Is het niet hoe hoger het getal, hoe zuidelijker?
Dan zou Schengen toch ietsje zuidelijker zijn?
Maar misschien heb ik het helemaal mis??
Thecis
4 maanden geleden
Hoe lager hoe zuidelijker. Ik had ook naar de coördinaten gekeken.
KleinDuimpje
4 maanden geleden
O ja, is het noordelijk halfrond.
Je hebt helemaal gelijk!
Bedankt bedankt.
Plus van mij!
Het Zuidelijkste punt van de Benelux ligt in Nederland, om precies te zijn de EEG Boulevard op Bonaire.
(Lees meer...)
4 maanden geleden
ronron1212
4 maanden geleden
Bonaire, Sint Eustatius en Saba – worden formeel onderdeel van Nederland. Deze eilanden hebben echter minder bevoegdheden dan Nederlandse gemeenten, zijn geen onderdeel van de Europese Unie en hebben de Amerikaanse dollar als munt.
Inekez1
4 maanden geleden
Caribisch Nederland hoort niet bij de Benelux
tinus1969
4 maanden geleden
@Inekez1, waar blijkt dat uit? En geldt dat ook nu de BES eilanden bijzondere gemeenten zijn?
ronron1212
4 maanden geleden
@tinus1969 dat zijn de BES eilanden
Inekez1
4 maanden geleden
Die eilanden maken geen deel uit van het grondgebied van de EU, horen niet bij het Schengen gebied en kunnen dus ook geen onderdeel zijn van de Benelux. Gezien het doel van de Benelux zou het ook nergens op slaan als die eilanden 8000 km verderop er bij zouden horen.
KleinDuimpje
4 maanden geleden
Het Caribisch deel van ons koninkrijk hoort idd niet bij de Benelux.
tinus1969
4 maanden geleden
Ik geloof jullie graag, maar hebben jullie ook een bron?
KleinDuimpje
4 maanden geleden
Er is geen bron die zegt dat het Caribisch deel er niet bijhoort. Althans ik heb er niet echt naar gezocht. Zal wellicht wel bestaan.
Maar als je leest hoe de Benelux ontstaan is en zich ontwikkeld heeft, gaat het echt om Europees grondgebied, de aanliggende grenzen etc.
Abcde
4 maanden geleden
De Benelux is een gedeelte van Europa https://studiobenelux.com/2019/04/17/benelux-in-het-kort-beschreven/
TurfGraver
4 maanden geleden
Een ander belangrijk verschil met het Europese deel van Nederland is dat Bonaire, Sint Eustatius en Saba ten opzichte van de Europese Unie de status hebben van landen en gebieden overzee (LGO), waardoor EU-regelge­ving in beginsel niet voor Bonaire, Sint Eustatius en Saba geldt.
https://www.kcbr.nl/beleid-en-regelgeving-ontwikkelen/aanwijzingen-voor-de-regelgeving/hoofdstuk-2-algemene-onderwerpen-van-regelgeving-21-248/ss-22-europees-en-caribisch-nederland-216/aanwijzing-216-territoriale-gelding-regelgeving-binnen-nederland
tinus1969
4 maanden geleden
De Engelse wiki suggereert dat de Cariben er wel bij horen. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Benelux (Onder characteristics)
Inekez1
4 maanden geleden
Dan suggereer ik dat de maker van die Engelstalige wiki pagina een fout heeft gemaakt.
tinus1969
4 maanden geleden
@Ineke, dat kan. Maar er zijnngeen bronnen die expliciet beargumenteren of de Cariben cq de BES gemeenten er wel/niet bijhoren. Vooral suggesties en aannames.
KleinDuimpje
4 maanden geleden
Nou, ik zie het toch anders en velen met mij.
Tinus1969, je geeft een antwoord dat je niet kunt onderbouwen met een betrouwbare bron.
In de reacties wordt meermaals gezegd dat de Benelux Unie Europees grondgebied is. Het Caribisch deel is geen Europees grondgebied. Dit gegeven kan wel met betrouwbare bronnen bewezen worden.
Ik vind dat de reacties hierboven daardoor geen suggesties en aannames zijn.
Misschien is jouw antwoord een aanname.
Iets dat niet klopt valt vaak niet te bewijzen, omdat er nooit een bron zal bestaan die het niet kloppende bewijst.
Inekez1
4 maanden geleden
Volgens de Nederlandstalige wiki pagina heeft de Benelux een oppervlakte van 74.657 km²
https://nl.wikipedia.org/wiki/Benelux En volgens de Engelstalige wiki pagina heeft de Benelux een oppervlakte van 75.140 km²
https://en.wikipedia.org/wiki/Benelux De Engelstalige wiki pagina verwijst naar diverse bronnen en het is voor mij 100% duidelijk dat iemand alle opgezochte informatie bij elkaar heeft gegooid betreffende de oppervlakte en inwoners van heel Nederland, België en Luxemburg. Als je dan toch een wiki pagina wil gebruiken, kies dan voor de Nederlandse pagina als het over Nederlandse dingen gaat.
Inekez1
4 maanden geleden
Het feit dat er geen enkele officiële website of bron is die bevestigd dat Caribisch Nederland wel bij de Benelux zou horen, is eigenlijk al bewijs genoeg dat het dus niet zo is. Het zou volstrekt onlogisch en onpraktisch zijn als de eilanden wel onderdeel van de Benelux zouden zijn. In dat geval zou daar online van alles over vindbaar moeten zijn, hoe dat dan in de praktijk zou werken. Het gaat ook compleet voorbij aan het doel van de Benelux als het grondgebied van de eilanden 8000 km verderop erbij zouden moeten horen.
tinus1969
4 maanden geleden
@Inekez1, het gaat er niet om wat onlogisch of onpraktisch is, maar wat het Benelux verdrag (expliciet of impliciet) zegt.
KleinDuimpje
4 maanden geleden
De Benelux Unie bestaat uit 3 landen: België, Nederland en Luxemburg. Zou het Caribisch deel van het Koninkrijk ook bij de Benelux Unie horen (wat dus niet is), zouden de landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten ook als land erbij moeten staan.
Het Caribisch deel van het Koninkrijk bestaat namelijk uit:
de landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten. Dit vind ik al een bewijs dat de Benelux Unie wel over Nederland gaat en niet over het Koninkrijk der Nederlanden.
De 3 openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba kunnen er dan ook niet bijhoren, omdat de Caribische landen ook niet vermeld staan.
KleinDuimpje
4 maanden geleden
Het ontstaan van de Benelux.
Ik haal er een punt uit.
De politie mag een achtervolging die begint in Maastricht voortzetten zonder toestemming van België over de Begische grens.
Dat gebeurt nu nog vaak met drugsrunners.
Of Pietje woont in Lanaken en gaat naar school in Maastricht. Elke bron die ik opzoek over de Benelux Unie geeft een mooie afbeelding op de kaart.
Alleen België, Nederland en Luxemburg zijn gekleurd. Ik denk echt dat jouw neus als enige de andere kant op blijft wijzen. Prima.
Maar ik geef nu mijn eerste min sinds ik hier actief ben.
tinus1969
4 maanden geleden
@KleinDuimpje ‘ De Benelux Unie bestaat uit 3 landen: België, Nederland en Luxemburg.’
Ik heb de tekst van het Benelux verdrag opgezocht, zie hier: https://www.benelux.int/wp-content/uploads/2023/02/BeneluxVerdrag_2008.pdf
Dat Verdrag is gesloten door het Koninkrijk der Nederlanden. Dat koninkrijk omvat ook Aruba, Curacao, St Maarten etc (zie wiki).
KleinDuimpje
4 maanden geleden
Het grondgebied hoort niet bij Europa.
Staat ook in jouw bron.
De Benelux Unie is tijdens/na de oorlog opgezet om Europa weer sterker te maken. Dus voorloper Schengen en Europese Unie.
KleinDuimpje
4 maanden geleden
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35021-1.html
Zie punt 2.
Daar wordt expliciet gezegd dat het grensoverschrijdend werken Europees Nederland is.
erotisi
4 maanden geleden
Topvraag! Je wilt weten hoe het precies in het Benelux-verdrag staat met betrekking tot welke gebieden onder de Benelux vallen — en dus waarom bijvoorbeeld Bonaire daar niet onder valt. --- Benelux-verdrag: Wat staat erin over het toepassingsgebied? Het belangrijkste verdrag: "Verdrag betreffende de Benelux Economische Unie" Getekend in 1958 (en meerdere keren aangepast) Regelt de samenwerking tussen België, Nederland en Luxemburg. --- Wat zegt het verdrag over het gebied? Artikel 1 (samenvatting): > “Dit verdrag is van toepassing op het grondgebied van België, het Europese deel van Nederland en het Groothertogdom Luxemburg.” Concreet: Het gaat alleen over het Europese grondgebied van de drie landen. Overzeese gebieden van Nederland (zoals Bonaire, Curaçao, Sint Maarten) vallen buiten het toepassingsgebied. --- Waarom? Omdat de overzeese gebieden bestuurlijk en juridisch apart worden behandeld. Ze hebben vaak een eigen rechtsorde, en soms een eigen (economische) status. Dit verdrag gaat over economische samenwerking binnen Europa. --- Officiële bron: Je kunt het verdrag zelf lezen op de site van de Benelux:
Verdrag betreffende de Benelux Economische Unie (1958) Daarin staat onder meer (vrij vertaald): > “Dit verdrag is bindend voor de staten België, Nederland en Luxemburg op hun Europese grondgebied.” --- Samenvatting: Vraag Antwoord Valt Bonaire onder het Benelux? Nee
Staat dat expliciet in het verdrag? Ja, omdat het alleen geldt voor het Europese grondgebied van Nederland
Overzeese gebieden zijn dus uitgezonderd Ja --- Wil je dat ik een stukje uit het verdrag letterlijk voor je opzoek en vertaal?
tinus1969
4 maanden geleden
@erotisi, dat is achterhaald want het verdrag uit 1958 is vervangen door het door mij gelijkte nieuwe verdrag uit 2008.
tinus1969
4 maanden geleden
En dat Benelux verdrag uit 2008 zegt in artikel 36 dat ‘de toepassing van dit verdrag beperkt is tot het grondgebied van Nederland’. En sinds 2010 is Bonaire als bijzondere gemeente onderdeel van Nederland…. (Dit artikel sluit wel ‘andere constituerende delen’ uit). https://www.benelux.int/wp-content/uploads/2023/02/BeneluxVerdrag_2008.pdf
erotisi
4 maanden geleden
Ja, je hebt helemaal gelijk:
Sinds 10 oktober 2010 is Bonaire officieel een bijzondere gemeente van Nederland.
Maar... dat betekent nog steeds niet dat Bonaire automatisch onder de Benelux valt. Hieronder leg ik precies uit waarom. -Wat is er in 2010 gebeurd? Op 10 oktober 2010 (10-10-10) werd de Nederlandse Antillen ontbonden. Sindsdien: Bonaire, Sint Eustatius en Saba zijn: "Bijzondere openbare lichamen" van Nederland, ook wel Caribisch Nederland genoemd. In feite dus gemeenten van Nederland, maar zonder alle Nederlandse wetten en regels. Dus waarom vallen ze dan niet onder de Benelux?
Omdat het Benelux-verdrag daar heel specifiek over is. In het Benelux-verdrag betreffende de Economische Unie staat expliciet dat het van toepassing is op:
“Het Europese grondgebied van het Koninkrijk der Nederlanden.” En dat sluit Caribisch Nederland uit, dus: Bonaire Sint Eustatius Saba Vallen niet onder het Benelux-verdrag, omdat ze niet in Europa liggen. Belangrijk onderscheid: Term Wat betekent het? Geldt voor Bonaire? Nederlandse gemeente Ja, Bonaire is dat sinds 2010 Ja
Europees Nederland Het deel van Nederland dat in Europa ligt Nee
Benelux Alleen Europese delen van BE, NL, LU Nee
Europese Unie Bonaire hoort er deels bij, maar met uitzonderingen Gedeeltelijk Conclusie: > Ja, Bonaire is een gemeente van Nederland sinds 2010.
Maar het Benelux-verdrag geldt alleen voor het Europese deel van Nederland.
Dus Bonaire valt níét onder de Benelux, ondanks dat het Nederlands grondgebied is.
erotisi
4 maanden geleden
Hier is de officiële tekst uit het Benelux-verdrag over het toepassingsgebied: --- Artikel 9 – Territoriale werkingssfeer Uit het verdrag (publicatie in het Tractatenblad 2013, nr. 91): > “Het territoriale toepassingsgebied van dit Verdrag is:
– wat het Koninkrijk der Nederlanden betreft, zijn grondgebied in Europa.” Wat betekent dit in de praktijk?
Bonaire is sinds 2010 een bijzondere gemeente van Nederland, maar ligt buiten Europa. Het Benelux-verdrag is alleen van toepassing op het Europese deel van Nederland. Daarom valt Bonaire niet onder de werking van het Benelux-verdrag, ondanks dat het bestuurlijk tot Nederland behoort. Samenvattende tabel: Vraag Antwoord Is Bonaire onderdeel van Nederland? Ja—als bijzondere gemeente
Geldt het Benelux-verdrag voor Bonaire? Nee—alleen voor Europees Nederland
tinus1969
4 maanden geleden
@erotisi, zonder bronvermelding is jouw reactie oncontroleerbaar. Zie verder mijn controleerbare link naar het 2008 verdrag.
erotisi
4 maanden geleden
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/trb-2011-266.html
erotisi
4 maanden geleden
Ofwel
:"Wat betreft het Koninkrijk der Nederlanden, zal het Verdrag, met Protocol, alleen voor Nederland (het Europese deel) gelden."
tinus1969
4 maanden geleden
@erotisi, dank. Er moest diep gegraven worden om te bepalen wat officieel wel/niet Benelux is :)
TurfGraver
4 maanden geleden
Voor sommige wel, anderen had na en paar reacties al duidelijkheid.
ronron1212
4 maanden geleden
Valt wel mee @erotisi wat een geduld voor @tinus1969
erotisi
4 maanden geleden
Graag gedaan en toch weer wat geleerd, mede danzij chatgpt.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing