Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar ligt (lag) Apie?

Picture for question
5 maanden geleden
AnnBoo8146
5 maanden geleden
Ik vermoed, dat Apie in Zuid Afrika lag. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen, omdat het zoeken op die naam op internet niets oplevert. Maar het feit dat er wordt gesproken over "natives", doet mij denken aan het Amerikaanse of het Afrikaanse continent. "Apie" lijkt een Nederlandse naam te zijn, een verbastering van het woord aap. Omdat Zuid Afrika lange tijd een Nederlandse kolonie was, zijn veel (oude) plaatsnamen Nederlands. Maar het is gissen.
tinus1969
5 maanden geleden
Waar is deze foto gemaakt?
alkmaar1966
5 maanden geleden
De foto komt van Islay, Schotland.
erotisi
5 maanden geleden
Hoofdstad van Samoa?
alkmaar1966
5 maanden geleden
Dat lijkt mij best realistisch. Ik lees dat er ook een strijd was op Samoa in die tijd tussen Europese machten onderling ook met inheemse machthebbers.
ronron1212
5 maanden geleden
@erotisie op de grafsteen staat duidelijk apie en niet Apia
alkmaar1966
5 maanden geleden
In de 19e eeuw zal er geen standaard spelling geweest zijn van plaatsnamen in exotische gebieden.
ronron1212
5 maanden geleden
Als het op een zerk staat dan wisten ze het wel @alkmaar1966
ronron1212
5 maanden geleden
@alkmaar en @erositie in die tijd werden er over grote afstanden geen lijken vervoerd
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 maanden geleden
Volgens google AI: "Api" bevindt zich in Congo-Kinshasa (DRC), meer specifiek in de provincie Orientale, in het district Ango. Het is een plaats genaamd "Api" in het gebied van Ango. https://www.viamichelin.nl/kaarten-plattegronden/congo_(drc)/orientale/ango/api-_#:~:text=Waar%20ligt%20Api?%20De%20plaats%20Api%20ligt,Congo%20(DRC)%20Orientale%20Ango%20Api%20op%20ViaMichelin. Einde citaat. Merk op dat Google hier uit gaat van 'Api'. Wat niet hetzelfde is, maar qua klank goed overeen komt.
Het is oude tekst... die verbastering is best mogelijk. Mijn aanvulling: "killed by the natives". In modern Nederlands vertaalt zich dat naar "Gedood door de oorspronkelijke bevolking". Iets ouderwetser vertaald (het is immers 1880): "Gedood door de inboorlingen". En dan zit je, zeker in die tijd, midden in de ontdekkingsreizen van Afrika. Dat de heer Fraser in 1880 in het huidige Congo is gedood door de daar levende bevolking is best plausibel.
KleinDuimpje
5 maanden geleden
Of is het wellicht één van de vele Fiji eilanden?
Al zoekend kwam ik Apie tegen in Fiji, in 1880 een Britse kolonie.
tinus1969
5 maanden geleden
@Oze, Congo was Belgisch en Britse aanwezigheid is onwaarschijnlijk. Verder werd het woord ‘natives’ niet alleen mbt Afrikanen gebruikt.
alkmaar1966
5 maanden geleden
Livingstone, nota bene een Schot, was rond die tijd in dat gebied

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk is 'Apie' een foutieve inkorting van 'Apiesrivier' De Apiesrivier loppt bij en door Pretoria in Zuid-Afrika; in die regio is in 1880-1881 de Eerste Boerenoorlog uitgevochten tussen Transvaal en het Britse Rijk.
(Lees meer...)
5 maanden geleden
tinus1969
5 maanden geleden
Als iemand een betere verklaring heeft, hoor ik dat graag, ipv minnen zonder uitleg.
KleinDuimpje
5 maanden geleden
Ik heb geen min gegeven, omdat ik dat nooit doe.
Maar, ik wil wel een antwoord geven op jouw reactie.
Jouw antwoord begin je met waarschijnlijk. Ofwel, zo probeer jij het te verklaren. Dat onderbouw je met bronnen. De bronnen ‘bewijzen’ jouw verklaring, niet de vraag.
Maar, wellicht is het een juiste verklaring, maar wellicht klopt er niks van.
In de reacties hierboven worden ook verklaringen gegeven. Alleen plaatsen ze er geen bronnen bij om hun verklaring te ‘bewijzen’. Waarom niet? Het zijn gedachten (net als jouw antwoord). Wellicht staat hierboven de juiste verklaring wel. Dit alles vind ik wel bijzonder.
Normaal min jij juist anderen wel als het antwoord niet waterdicht is.
ronron1212
5 maanden geleden
Het gaat om een grafsteen in schotland doden werden vroeger niet terug gebracht naar het land van herkomst
tinus1969
5 maanden geleden
@KleinDuimpje, maar als ik een min geef, geef ik er ook een toelichting bij (of ik sluit me impliciet aan bij een andere toelichting).
tinus1969
5 maanden geleden
@ronron, maar het opvallende is, dat deze Stewart Fraser is gedood door ‘natives’, wat een overlijden buiten Schotland suggereert.
Dus mss
-werden sommige doden wel terug gebracht;
-of is hij veel later herbegraven;
-of is dit alleen een gedenksteen en is het graf leeg.
ronron1212
5 maanden geleden
native
native logo
als bijvoeglijk naamwoord: geboorte-; aangeboren; natuurlijk; inheems als zelfstandig naamwoord: iemand uit het land zelf; inboorling; inlander; inheemse; autochtoon; inheems(e) dier (plant); bewoner van een streek; pummel
tinus1969
5 maanden geleden
@ronron wat wil je zeggen?
ronron1212
5 maanden geleden
Gewoon even goed lezen er staat ook bewoner van een streek; pummel dus hoeft niet elders uit de wereld te zijn
tinus1969
5 maanden geleden
@ronron probleem is, dat er geen Apie in Schotland ligt. En dat pummel geen gebruikelijk grafschrift is.
ronron1212
5 maanden geleden
Het staat toch ook niet op de grafsteen het is alleen de definitie van het wordt. Dus alles is mogelijk dus jouw antwoord is geen antwoord
tinus1969
5 maanden geleden
Pummel is een van de betekenissen, niet de enige.
ronron1212
5 maanden geleden
@tinus1969 er staat een reeks namen in mijn reactie niet alleen pummel
Op de Nieuwe Hebriden, tot 1980 een Brits-Frans koloniaal gebied. Sindsdien heet de eilandengroep Vanuatu. En de gezochte locatie heet tegenwoordig Epi, maar heette in het verleden eerst Tasiko en daarna Apie.
(Lees meer...)
Amadea
5 maanden geleden
alkmaar1966
5 maanden geleden
Geweldig speurwerk.
KleinDuimpje
5 maanden geleden
Wat goed gevonden!
Toch in het gebied van de stille oceaan.
Dikke +
tinus1969
5 maanden geleden
Idd goed uitgezocht! Leuk!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing