Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is vijf meter boven NAP veel?

Ik las bij Rijkswaterstaat dat de Maeslantkering een vloedgolf van tot wel 5 meter boven NAP aan kan. Maar dit is toch helemaal niet hoog? Want dit is toch gewoon 5 meter hoger dan het zeeniveau? Of vergis ik me nu.

5 maanden geleden
2.3K
tinus1969
5 maanden geleden
Waar heb je dit gelezen?
TurfGraver
5 maanden geleden
De Maeslantkering is een voorliggende kering, wat betekent dat hij de eerste klappen opvangt bij hoogwater vanuit zee.
TurfGraver
5 maanden geleden
@tinus1969
"Ik las bij Rijkswaterstaat dat ..."
Dus hier:
https://www.rijkswaterstaat.nl/water/waterbeheer/bescherming-tegen-het-water/waterkeringen/deltawerken/maeslantkering
Inekez1
5 maanden geleden
Ook dijken zijn gebouwd op een hoogte die vloedgolven tot 5 meter boven NAP moeten kunnen weerstaan. Blijkbaar is dat een maximaal te verwachten waterstand.
ronron1212
5 maanden geleden
Een NAP-hoogte van 0 m is ongeveer gelijk aan het gemiddeld zeeniveau van de Noordzee.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Om de hoofdvraag te beantwoorden: 5 meter boven NAP is ‘veel’. NAP is het zeewaterniveau bij vloed in Amsterdam. Bij de stormvloed van 1953 was de waterhoogte bv 4,55 meter boven NAP in Vlissingen.
Het woord vloedgolf is daarbij verwarrend, omdat deze hoogte niet beschermt tegen tsunami’s (die kunnen veel hoger zijn), maar tegen opgestuwd water door storm.
(Lees meer...)
5 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding