Is mist eigenlijk een soort wolken die op de grond liggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk op teletekst 717 hele mooie uitleg Ned. 1.2.3. Succes

Antwoorden (6)

Ja, de wolken liggen hierbij op de grond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mist is een laaghangende wolk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, het is dezelfde samenstelling van atomen als de wolken in de lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is helemaal goed, mist is een wolk op de grond

wat extra informatie: voor nog meer zie bron.
Bij mist wordt het horizontale zicht beperkt door zeer kleine waterdruppeltjes die in de lucht zweven. Eigenlijk is mist niets anders dan een wolk die rust op het aardoppervlak. mist. Er bestaan verschillende soorten mist; o.a. stralingsmist, miststratus en zeemist. Stralingsmist is wellicht de meest voorkomende vorm van mist.
Mist kan zich vormen door afkoeling van zeer vochtige lucht (tot onder het dauwpunt) of door menging van koude met warme vochtige lucht. De vorming van mist hangt af van veel factoren, zoals luchtvervuiling, begroeiing, reliëf en de nabijheid van open water.

Mist kan ontstaan door afkoeling rond zonsondergang of vaak pas tegen zonsopkomst en vormt zich het eerst boven een weiland waarschijnlijk in de buurt van een sloot waar de lucht vochtig is. De eerste mist zien we dus meestal langs de weg en mistbanken die de weg opdrijven lossen daar in eerste instantie op door luchtbeweging en warmte van het verkeer. De mistvrije "tunnel" kan op sommige weggedeelten een tijdje standhouden, maar op andere plaatsen hangen de mistbanken meteen over de weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boven land wel. Op zee is mist een wolk die op de zee ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Mist is een wolk die op de grond hangt. Doordat de lucht ’s nachts afkoelt, omdat er geen zon meer schijnt, vormt er zich een wolk, doordat de waterdamp condenseert.